Inmiddels heb ik het gas aangesloten in de bus. Ik maak gebruik van een staande LPG dampgas tank van 27 liter die in de kast staat, welke ik voor n prikkie op marktplaats heb gekocht.
Er zat een vulslang aan maar deze bleek te kort voor hetgeen wat ik voor ogen had. In de linker zijkant van mijn bus zit een klepje waar de vulopening voor de dieseltank achter zit. Een stukje verder zit.. nog zo’n klepje! Hier wilde ik dus graag de LPG vulopening maken. De vulslang van 75 cm was hiervoor echt te kort en heb een ruim bemeten slang van 150 cm gekocht. Naast de aansluiting voor de LPG-pomp is er ook nog plaats voor de aansluiting voor 220V als de bus aan ‘de paal’ hangt.

Noot: Omdat beide aansluitingen nooit tegelijkertijd gebruikt worden (gas en 220V), lijkt me het geen probleem om deze aansluitingen zo dicht bij elkaar te hebben.

Ik heb de kraag verwijderd van de LPG-tank zodat ik nog op de vullingsgraad meter kan kijken. Op de fles zit een 30 mBar drukregelaar met manometer, via een slang gaat deze naar een LPG gasfilter. Vanuit de gasfilter gaat er een koperen pijp (8mm) weer door de vloer naar beneden om weer in het keukenblokje naar boven te komen.
Het was een vrij lastig werkje om de koperen buis tussen de chassisbalken te laveren zodanig dat het ook nog allemaal goed vast zit, maar uiteindelijk toch gelukt.
In het keukenblok verdwijnt de buis in een 3-voudige verdeelkraan voor fornuis, koelkast en verwarming/boiler.
De koelkast en het fornuis zit inmiddels aangesloten, de Truma C6000 moet nog gedaan worden.

Waarom zoveel oranje gasslangen?
Ik heb op 3 plekken oranje gasslangen gebruikt. Bij de LPG-tank heb ik dat gedaan om zo makkelijk de fles naar voren te kunnen schuiven en te kunnen losmaken. Bij de koelkast en fornuis is deze flexibele aansluiting handig omdat het gehele aanrechtblad zo nog steeds omhoog geklapt en de koelkast naar voren geschoven kan worden voor onderhoudswerkzaamheden.

Noot: Ik moet de fles nog zekeren met een spanbandje ofzo, er zit al wel een stevige balk achter waaraan ik de fles kan verankeren.

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op vrijdag 14 juni 2013 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG