Vlak na aankoop was de koppeling van de bus afgesteld door een handige kennis, zodat de koppeling weer ontkoppelde zoals het hoort. In de loop van tijd is dit echter weer stukje bij beetje verslechterd. Terugschakelen naar zijn 3e of 2e versnelling is dan bijna onmogelijk. Ook vanuit stilstand de bak in zijn achteruit zetten lukt niet meer zonder luid gerasp van tandwielen. Er moest iets gebeuren.

Inmiddels had ik via het dubbellucht forum (tegenwoordig overgegaan als campertechniek forum) dat mijn bus voorzien is van een mechanische koppeling. Ik dacht in eerste instantie: “mooi, geen gedoe met lekke koppelingcylinders enzo”, maar het bleek dat juist de mechanische koppeling zijn gebreken kent. De koppelingsinrichting wordt gestuurd door een aantal stangetjes en hefboompjes, waarvan op den duur onderdelen kunnen afbreken, waardoor de koppeling in zijn geheel wegvalt.

rimg0231.jpg

Liggend onder mijn bus zag ik dat onderdeel 1. (zie foto) dat veel kracht te voorduren krijgt, er erg krom uitziet. Deze heb ik maar als reserve aangeschaft, evenals de bolkopjes op stangetje 2. (zie wederom foto) die berucht zijn op breuk. Ik heb uiteindelijk de koppeling opnieuw gesteld door stangetje 2 wat in lengte te verstellen. Het was een klusje van 5 minuten en de bus schakelde weer prima. Mocht de koppeling het in de toekomst begeven, weet ik in ieder geval waar ik het euvel moet zoeken en hoop dat dan blijkt dat ik de juiste reserveonderdelen heb aangeschaft ;-)

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op woensdag 23 januari 2008 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG