Deel 4 van de bouw van het interieur. In dit deel de laatste grote “ruwbouwactiviteiten”, de bouw van de bankjes achterin.

Om mijn bus flexibel inzetbaar te maken heb ik besloten de bankjes demontabel te maken. De uitdaging ligt in het zo licht mogelijk houden van de bankjes, maar tegelijkertijd ook stevig genoeg.
De bankjes zijn opgebouwd uit een frame met 3 zijden (uit balkjes 18x27mm), en steunen op balkjes die bevestigd zijn op de wanden. De bovenzijde is van 9mm Populierenmultiplex, de zijkanten hebben een dikte van 6mm.

Voor het monteren en demonteren van de bankjes zonder gereedschap heb ik gekozen voor de aluminium ‘tafelstrips’ zoals ook het tafeltje aan de wand in de 2 persoons dinette gebruikt. Een vergrendeling aan de vloer lijkt niet nodig, ook wanneer ik over een drempel rijdt klapperen de bankjes niet op de vloer.

De scharnieren van de klep aan de bovenzijde liggen 10cm van de wand af zodat het rugkussen van het bankje straks kan blijven staan en de klep toch geheel open kan. De scharnieren zijn geheel verzonken zodat de bekleding er straks niet door kapot gaat.

Eerst wilde ik één grote bergruimte per bankje maken. Bij het testen van de stevigheid werd duidelijk dat de zitting meer steun nodig had, óf een dikkere balk eronder, óf een steun in het midden. Ik koos voor een steun in de vorm van een scharnierend wandje, zodat het wandje geen ruimte inneemt als de bankjes niet gebruikt / buiten de bus opgeborgen worden. Eigenlijk zijn een paar vakken ook wel makkelijk tegen het schuiven van bagage. De Hanomag had 2 vakken in de ene bank en 3 in de andere, wat prima beviel.

Wat er nog moet gebeuren?
De deurtjes aan de achterzijde natuurlijk, maar een dunne warmeluchtbuis voor de ringverwarming aan de voorzijde van de bankjes.
O ja, niet goed op de foto, maar de gaten voor de poten van de kniktafel (in linker bankje) moeten aan de achterzijde nog een ‘hokje’ krijgen, zodat bagage niet belemmert dat de tafel erin geschoven wordt..

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op zondag 21 oktober 2012 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG