Soms lijkt het wel of alles tegelijkertijd komt…
Omdat mijn bus is voorzien van een mechanische koppeling ipv de meer gebruikelijke hydraulische, komt er een tijd, zo zegt men, dat de knie-/bolkoppelingen van het stangenstelsel van de koppeling gaan breken.
Zo heb ik ook regelmatig mijn koppeling bij moeten stellen, omdat deze na verloop van enkele maanden steeds minder ver ontkoppelt en uiteindelijk niet meer helemaal ontkoppelt, wat niet veel vertrouwen wekt.
Ik al wat reserveonderdelen hiervoor gekocht en vandaag werden deze preventief vervangen en alle bewegende delen nagekeken en afgesteld. Een enkel bolkopje (de voorste) werd niet vervangen omdat ik niet genoeg reservekopjes had. Uitgerekend tijdens de rit naar huis, trapte ik door de koppeling heen, juist, dat ene niet vervangen bolkopje was afgebroken! Ik stond op de ring van Eindhoven voor het stoplicht op de middelste baan, niet handig dus. Gelukkig heeft mijn monteur me te hulp geschoten en me weer naar de garage gesleept met zijn 206D.
Direkt is hij weer aan de slag gegaan en heeft uiteindelijk een nieuwe bol aan een stuk linkse draad gelast zodat we niks bij de MB garage hoefden te bestellen. Het resultaat is een ijzersterke koppeling geworden, en nu reageert het koppelingpedaal ook veel fijner. Het regelmatig af moeten stellen van de koppeling in het verleden had hoogst waarschijnlijk te maken dat het nu gebroken kopje steeds verder ‘door boog’ voordat ie af brak.
Het vanuit stilstand wegrijden lukt nog steeds niet zonder een paar schokjes, maar dit is te verhelpen met het vervangen van de drukgroep. Ik ben er aan gewend en het kan geen kwaad, dus dat laat ik even zo.
Zie ook eerder bericht ‘mechanische koppeling stellen’.