Al een tijdje ervaar ik een heftig trillen/bonken op hogere snelheden.
Inmiddels is de waarschijnlijke veroorzaker hiervan gevonden. Van het tussenlager van de cardan-as (ook wel brillager) is de rubber ophanging compleet vergaan.
Toen ik een goed tweedehands exemplaar ging halen bij vd Wal in Schijndel, checkte ik even de olie voordat ik vertrok thuis. Tot mijn schrik zag ik een dikke, melkachtige substantie in de olievulpijp!Dit kan een kappotte koppakking betekenen omdat er dan koelvloeistof bij de motorolie is gekomen! Echter, aan de oliepijlstok was enkel schone olie te zien, dus zit het niet in het carter. Ik besloot mijn (oliebad-)luchtfilter weer eens schoon te maken. Het laatst heb ik dit gedaan voordat we vertrokken naar Oostenrijk eind november 2007.Net als toen was het luchtfilter sterk vervuild en was de olie in het filter vermengd met water tot een melkachtige pap. Ik hoop dat de pap via het luchtfilter aangezogen is naar de olievulpijp (een smal pijpje komt uit bovenin de olievulpijp) zodat er in dit geval nog niet veel aan de hand hoeft te zijn.
Goed schoonmaken dat luchtfilter dus en de olie goed in de gaten houden. Het is me nog niet duidelijk hoe er water/vocht in het luchtfilter is gekomen.

EDIT:
Het blijkt elk jaar even terug te komen in de herfst of in het voorjaar als het erg nat weer is. Ik vermoed dat er toch vocht vanuit het luchtfilter in de vulpijp neerslaat. Na een paar lange ritten is de aanslag dan weer zo goed als verdwenen. Ook heb ik nooit sludge op de peilstok kunnen ontdekken. Geen reden tot paniek dus gelukkig..

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op vrijdag 30 januari 2009 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG