Op onze terugreis van Frankrijk naar huis hebben we het laatste stukje van de uitlaat verloren. het was totaal doorgeroest en op een ‘hotse-knotse’ weggetje is het eraf gevallen.Thuis had ik een nieuwe eindpijp besteld (vanaf de demper) bij de Technische Centrale hier in Eindhoven.De oude pijp was met geen mogelijkheid uit de demper te krijgen zodat ik met een stuk aluminium en twee pijpklemmen het nieuwe stuk gemonteerd had. Niet echt perfect dus, en nog zo lek als een zeef.Tijdens deze bezigheden ontdekte ik dat de s-bocht aan de voorkant (van spruitstuk tot de demper) een grote scheur had in de lengte van de pijp! Dit deel moest dus echt vervangen worden, en besloot ik met de APK in aantocht de gehele uitlaat van voor tot achter te vervangen.De Technische Centrale had ook snel een 508 demper gevonden en een s-bocht die hierbij hoorde. Ik helemaal blij, zeker toen ik van een kennis hoorde dat die s-bochten nog zo moeilijk te verkrijgen zijn. Na het demonteren van de oude s-bocht bleek dat de nieuwe s-bocht niet laag genoeg komt om de pijp onder een chassisbalk door te krijgen. Tevens bleek de hoek van de montageplaat voor het spruitstuk een geheel anders te zijn.Wat nu? Die oude pijp krijg ik er niet meer onder en zonder kan ik niet rijden. (Mijn bus is tevens mijn enige auto!)Ik denk dat het type s-bocht eigenlijk bedoeld is voor een 406 of 407 bus waar een kleiner motorblok in zit (OM615 en OM616), zeker weet ik dit niet.Ik besloot de stoute schoenen aan te trekken en de s-bocht in het rechte stuk net na de montageplaat door te slijpen en er 6 cm pijp (aan de andere kant er af gehaald) er tussen te lassen. Dit bleek niet genoeg te zijn, ik moest ook nog een bocht maken om het motorblok niet te raken. Dit is me uiteindelijk gelukt door inkepingen te slijpen, de pijp telkens een stukje te buigen en al deze naden weer dicht te lassen. Het resultaat is een perfect passende s-bocht!Leverancier van mijn uitlaat: Technische Centrale EindhovenKosten:

Omschrijving Artikelnummer prijs excl. BTW
VP (voorpijp) MERCEDES 207 307 508 608 U56757 €72,20
TDMP (tussendemper) MERCEDES 406D 407D 609D U16757 €117,80
AP (achterpijp) MERCEDES L508 L608 O309 U36757 €31,15
PIJPKLEM UNIV DIA 54MM 250-254 €0,96
PAKKING MAZDA MERCEDES U94399 €5,60

Update: Op Ebay zijn ook veel onderdelen te vinden en kwam daar ook uitlaatdelen en dempers tegen; Ebay Dudo-neuteile-shop

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op woensdag 23 juli 2008 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG