Na het plafond is nu de vloer aan de beurt. De orginele houten vloer heb ik laten zitten, het hout is nog in prima staat.
Op deze vloer zat reeds een 2mm ‘laminaat’-ondervloer gelijmd welke ik ook heb laten zitten. Hierbovenop heb ik nog een extra 2mm isolatie aangebracht en daar bovenop 9mm Okoumé multiplex.

Deze platen heb ik op enkele plekken vastgeschroefd door de isolatie in de orginele houten vloer tegen verschuiven.

Doordat ik zelf vrij lang ben en sowieso geen echte sta-hoogte heb in de bus, telt elke milimeter hoogte die ik kan winnen, vandaar dat ik niet voor dikkere isolatie en vloer gekozen heb. De topvloer van 9mm blijkt voldoende dik te zijn omdat deze overal steun krijgt van de orginele houten vloer. Van doorbuigen is geen sprake.
Ik heb vaker gezien dat er topvloeren van 18mm gelegd worden, zelfs van betonplex! Dit is een behoorlijk extra gewicht wat je m.i. net zo makkelijk kan uitsparen.

Noot: Ik heb er nog even over gedacht om de vloer onder de orginele vloer te isoleren zoals vaker gedaan wordt, maar ik behoud toch liever de orginele vloer als ‘onderste laag’. Als ik isolatie-schuimblokken tussen de metalen balkjes van het chassis zou klemmen blijft hier ook water tussen staan wat niet meer weg kan denk ik, geen fijn idee. De orginele metalen balken blijven nu tenminste goed bereikbaar vanaf de onderzijde van de bus.

Ik heb 3 platen multiplex gebruikt van 244 x 122 cm. Ik heb deze in de breedte gelegd, dus goed voor 3 x 122 cm = 366 cm.
Het laatste randje van zo’n 34 cm heb ik met twee reststukjes gelegd. De overige reststukken komen vast ook nog van pas.

Post over het leggen van het vinyl vloerzeil, klik hier

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op zaterdag 7 juli 2012 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG