Het plafond is inmiddels voorzien van voldoende regelwerk en is geïsoleerd. Het plafond wordt nu betimmerd met buigtriplex van 5mm (Praxis). Doordat ik het plafond goed had voorbereid en voldoende regels gemonteerd had, was het een kwestie van de juiste lengte zoeken voor de plafondpanelen. Eenmaal de juiste lengte gevonden (geloof 192cm) steunen de platen op de goten links en rechts en raken met een vloeiende boog het regelwerk.
Het is dus wel van belang dat het regelwerk  recht is en overal netjes op elkaar aansluit. Dit kost wat moeite en ‘bijschaaftijd’ maar het resulteert zeker in een strakkere hemel!
De platen heb ik enkel gekit met de universele kit van de Action (zie ‘Isoleren en regelwerk‘) en deze blijven prima zitten. Nu ik dit schrijf hebben we inmiddels buitentemperaturen van bijna 30 graden gehad (in de bus dus een sauna) en gelukkig blijft alles mooi op zijn plek.
Ik heb eerst stroken buigtripplex van zo’n 8cm breed gekit op de spanten van het dak. Hierop heb ik de platen gekit en ervoor gezorgd dat een overgang van de ene naar de andere plaat altijd op een spant is, zo is een strakke overgang heel eenvoudig.

Het lijkt misschien dat ik dit alles in een enkel dag heb gedaan. Helaas niet, het heeft enkele weken geduurd omdat de platen met stempels ondersteund moeten worden en de kit goed moet drogen. Elke keer een plaat (op een dag volle heb ik 2 platen gemonteerd. Ondersteunen gaat prima met latten die je op spanning kan zetten. Echter, ik heb ook een ‘zestal ‘verfrollerstokken’ die je in lengte kan verstellen. Heel handig! Nadeel is dat  je ze niet te schuin kan plaatsen want dan verliezen ze grip.

Tijdens het plaatsen van een plaat heb ik ook telkens streepjes gezet op de hemel waar het regelwerk zich bevind, zo weet ik waar ik straks mijn bovenkastjes aan vast kan schroeven.

De achterste plaat over de volle breedte heb ik verder door laten lopen dan het laatste dakspant. Om de aflopende plaat (daling dak achterzijde) netjes aan te laten sluiten heb ik een strip triplex gelijmd op de bovenzijde van de plaat. De aflopende plaat kit ik daar dan tegenaan en heb daar wel schroefjes gebruikt zodat de plaat zich tegen de strip vasttrekt. Later kunnen de schroefjes dan weer verwijderd worden.

De laatste aflopende plaat loopt niet over de gehele breedte van het dak. Dit zou een hele uitdaging worden en resulteren in ‘houtmozaieken’. geen nood, want waar de bolle hoeken van het dak nu niet betimmerd zijn komen bovenkastjes, dat deze bovenkastjes dan X-trem als binnenbekleding hebben stoort me niet.
Om een uniforme kromme te krijgen heb ik gebruik gemaakt van een pvc-pijp die ik tijdelijk tegen het regelwerk heb geklemd. Zo zag ik waar ik het regelwerk nog moest ophogen om een vloeiende aflopende hemel te krijgen die ook eindigt waar ik dat wil (ONDER de richel boven de achterdeuren)

Terloops bedacht ik me dat ik nog een aantal interieurlampjes heb liggen die ik ook in mijn vorige bus had gebouwd. Deze lampjes zijn zelf ook meteen een 3-standenschakelaar: ‘lamp aan’, ‘lamp uit’ en ‘aan wanneer deur open’. Meteen maar netjes inbouwen en de kabels netjes wegwerken dan maar..

Ik ben blij met het resultaat. Er zijn een paar plekjes die ik dmv schuren en plamuren nog wat strakker moet maken maar het geheel is prima gelukt. Ik kon bij deze klus gelukkig regelmatig even 2 handjes erbij roepen (mijn pa) als ik weer een plaat wilde plaatsen, want in je eentje is dit eigenlijk niet te doen (!)

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op maandag 28 mei 2012 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG