Isoleren en het verankeren van meubels kan op vele manieren.
Na veel wikken en wegen heb ik voor de hier beschreven methode gekozen, het zal zowel voor- als tegenstanders hebben.

Isolatie wanden:

  • 1cm X-trem geheel verlijmen met Bisontix tegen stalen buitenwand
  • 3cm XPS schuimblokken tegen X-trem aan klemzetten tussen spanten
  • Dampwerende folie verlijmen op spanten
  • Noodzakelijk regelwerk (latjes) verlijmen op dieper gelegen spanten
  • 6mm Populierentriplex verlijmen op regels en folie
Isolatie Dak:
  • Regelwerk verlijmen tegen stalen dak met MS polymeer kit
  • 2cm X-Trem geheel verlijmen met Bisontix tegen stalen dak
  • 5mm buigtriplex strips verlijmen op de dakspanten
  • 5mm buigtriplex verlijmen op regels en hierboven genoemde strips
Isolatie vloer: (waarschijnlijk)
  • ong. 6mm hardschuimen platen laminaat ondervloer. (niet dikker ivm stahoogte, ben zelf 194cm)
  • 9mm populierentriplex
  • Vinyl zeil als afwerking
Ik ben begonnen met het maken van raamkozijntjes voor de onlangs geplaatste raampjes. Deze heb ik verlijmd met kit van de Action na een tip op het campertechniek forum. Een koker van deze kit kost 3,95 euro in tegenstelling tot kit van de bekende merken die zo’n 12 euro kosten. De kit bevalt prima, alles zit muurvast en de kit blijft enig zins flexibel.
Ook heb ik een viertal flexibele PVC-buizen gelegd over het plafond,  de wanden en door de ‘dakgoot’ achter de verticale  spanten langs. Het meerdendeel van de kabels kan ik zo makkelijk trekken en wellicht ook in de toekomst nog een kabeltje erbij stoppen.

 

Voor het verlijmen van X-trem wordt veelal Bisontix (gel) geadviseerd. Toevallig trof ik bij de Kampeermarkt Simsontix aan, wat eigenlijk hetzelfde spul is, echter iets voordeliger geprijsd. Betaal je voor 5 liter Bisontix al gauw 100 euro, deze Simsontix koste me 67 euro. Ik heb geen verschil kunnen ontdekken tussen beide, zelfs de geur is exact hetzelfde.
Verlijmen gaat prima. Ik heb de lijm met een plamuurmes aangebracht op de X-trem en de vlakke delen van de wand. In gleufjes en hoekjes heb ik een kwast gebruikt (koop er meerdere, deze is na een dagje werken niet meer te hergebruiken)
De blokken XPS schuim had ik bewaard en ik wilde proberen of ik deze netjes opnieuw kon verwerken in de wanden.
Dit lukte prima. Aanvankelijk was ik bang dat dit schuim zou gaan piepen of kraken, maar als het goed strak zit kan het geen kant op. De op te vullen paneeltjes zijn ook vrij klein wat de kans op bewegen tevens verkleind.

 

Het regelwerk tegen het plafond monteren viel wat tegen. Het dak bleek op veel plaatsen niet geheel recht te zijn, maar een beetje ingedeukt. De latten heb ik daarom vaak met een schaaf ‘hol’ moeten maken om ze goed te laten passen. Ik heb geen echte ‘stempels’ om de boel te ondersteunen en zocht naar een alternatief. Houten latten werken prima, maar je hebt dan wel steeds exact de juiste lengte nodig. Uiteindelijk heb ik een aantal verstelbare stelen opgetrommeld die je aan je verfroller zet als je het plafond gaat witten. Deze dingen kosten een paar euro en zijn in alle lengten te verstellen. Enige nadeel is dat je ze niet te schuin kunt plaatsen, de ronde eindes hebben dan te weinig grip.

 

Het verlijmen van de 2cm dikke X-trem verliep zonder problemen. Een uitdaging zijn wel de uiterste hoeken van het dak die naar twee kanten bol lopen. Ik heb het toch redelijk strak kunnen leggen zelfs in de cabine waar ik het plafond met slechts 3 delen X-Trem gelijmd hebt (dit voor een ‘mooi’ resultaat omdat er vooralsnog geen hout overheen komt hier)
Gebruikte materialen o.a.:
  • 10 m2 X-trem 2cm (plafond)
  • 12 m2 X-trem 1cm (wanden)
  • 5 liter Simsontox (tot op de druppel opgebruikt)
  • 6 kokers ‘Action’ kit

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op zondag 13 mei 2012 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG