Nu dat de huishoudaccu uit de accubak onder de bestuurderstoel verdwenen is, is er wat meer ruimte vrijgekomen. Tijd om even te kijken hoe alles er daar bij ligt.
Naast beide startaccu’s zit een groot aluminium blok, het serie-parallel relais. Dit zorgt ervoor dat de accu’s normaal gesproken parallel geschakeld zijn. Zo geven ze 12V af aan alle componenten die dat nodig hebben (denk aan verlichting, ruitenwissers, claxon, etc..) Wanneer er gestart wordt is er 24V nodig en zorgt het relais ervoor dat de accu’s enkel op dit moment in serie geschakeld staan en er met 24V gestart kan worden.

Een nadere inspectie van het relais leert dat ie wel een revisie-beurtje kan gebruiken. Het is een wir-war van draden en de draden die zorgen voor het laden van de accu’s lijken me een beetje dun. Ook zijn een paar draadcontacten zwart. Dit duidt op een te hoge stroom door een slecht contact. Een draad zit ook niet echt vast onder het schroefje geklemd. In de schroef (alle schroeven) is echter geen beweging te krijgen en ik ben bang dat het hele zaakje afbreekt als ik nog meer kracht zet. Ook kruipolie wil niet helpen. Op de plek waar twee dikke 80A plaatzekeringen horen te zitten, zie ik enkel een stuk draad die de contacten verbind. Alle schroeven zijn zo vastgeroest dat ik er nu niets mee kan. In de toekomst eens zoeken naar een beter exemplaar en het geheel vervangen, aangezien ik weer een aantal keren startproblemen had (nou ja, de eerste keer hoorde ik alleen ‘klik’, vervolgens sloeg ie aan) en de startmotor is vervangen.

De startaccu’s stonden los in de accubak. Nu weet ik dat dit een APK afkeurpunt is, en ik heb vervolgens een beugel in elkaar geknutseld van staalprofiel die met een M10 draadeind en een vleugelmoer de boel stevig op zijn plek houdt.

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op donderdag 10 januari 2008 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG