Voor het woongedeelte is een aparte accu aanwezig die o.a. de waterpomp en diverse lampjes van stroom voorziet. Zo kan het nooit voorkomen dat je ‘s ochtends niet meer kan starten omdat je de hele nacht wat lampen hebt laten branden.

De huishoudaccu in onze bus was in een slechte staat. Het lukt em nauwelijks om een uurtje een lampje te laten branden. Het bleek dat het vloeistofnivo in de accu veel te laag was en waarschijnlijk was dit al lang zo. Bijvullen hielp niet meer. Op zoek naar een andere accu.
Er is een hoop te lezen over verschillende typen accu’s: Lood, Gel, Onderhoudsvrij, Calcium, op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer.

Na wat leeswerk heb ik positieve dingen gelezen over Calcium accu’s:
- Kwa prijs nauwelijk duurder dan de traditionele loodaccu
- Zeer trage zelfontlading (zet em gerust zo in de winterstalling..)
- Niet over te laden (Hoe hoger de accuspanning, des te minder stroom neemt ie op)
- Onderhoudsvrij

Een nadeeltje was er ook te vinden:
- Normale loodaccu’s kunnen tot 100% opgeladen worden met een spanning van 14,4V. Calcium accu’s hebben hiervoor 14,8V nodig. Bij 14,4V zal een calciumaccu nooit helemaal vol zijn. Dit vraagt dan weer om een aangepaste acculader (of zelfs een aangepaste spanningsregelaar op je dynamo)

Wat bleek, ook mijn startaccu’s waren reeds calcium accu’s. Zelfs de vorig jaar vervangen startaccu van mijn Volvo 165 bleek een calciumaccu te zijn. Kortom, er worden tegenwoordig zoveel calciumaccu’s gebruikt bij een laadspanning van 14,4V dat er best mee te leven moet zijn. Zelfs nieuwe auto’s die nu uit de showroom rollen hebben bijna allen calcium accu’s en worden met 14,4V geladen.

Ik kwam veel positieve verhalen tegen op internet over VMF calcium accu’s. Ik zag dat Halfords exact deze accu’s levert onder hun eigen naam. Het type nummer wat erop staat is van VMF.
Let wel dat je bij het kopen van een huishoudaccu een tractie- of semitractie accu koopt, geen startaccu!
(De discussie hierover valt buiten mijn verhaaltje hier..)

Uiteindelijk heb ik bij Halfords een VMF VDC31M calcium accu gekocht. Deze levert 105 Ah(20h).
Een PDF over de VMF accu’s kun je hier downloaden: VMF catalogus
Een kleine, nederlandse review vindt je hier.

De oude accu was een 72 Ah Yuasa 57220. (een startaccu!?)

De nieuwe accu is groter dan de oude en paste daardoor niet meer bij de twee startaccu’s onder de bestuurdersstoel. Ik heb besloten hem in een hoek van de toiletruimte te plaatsen.

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op donderdag 10 januari 2008 , Diversen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG