Om de toekomstig te plaatsen huishoudaccu bij te laden via de dynamo zijn verschillende oplossingen:
- Een diodeblok of een FET laadstroomverdeler
- Een automatisch ‘slim’ scheidingsrelais plaatsen zoals een Cyrix relais
- Een normaal 12V relais, geschikt voor hogere stroomsterkte.
De goedkoopste en simpelste optie is de laatste. Dit is hoe de huishoudaccu ook bij de Hanomag werd geladen wat altijd naar tevredenheid heeft gewerkt.
(Hoewel ik het Cyrix relais een mooie oplossing vind, kan zo’n ding ook intern kapot gaan zonder dat je hier iets van merkt. Een normaal relais bevat geen software e.d. en is makkelijk te testen)
Het relais wordt geschakeld met de D+ aansluiting van de dynamo. Deze geeft enkel spanning wanneer de motor draait. Ik heb dit signaal afgetakt bij het laadstroom-lampje in het dashboard.
Ik heb naast het scheidingsrelais tevens een regulier 30A relais geplaatst. Dit is voor een extra 12V socket die ik monteer in de wand van de accubak, waarop ik mijn stoelverwarming aansluit en later ook de koelkast.
(Aangezien de dashboardkachel niet echt toereikend is in de winter een welkome aanvulling, welke ik ook in mijn Hanomag geinstalleerd had)
Ik heb de in te bouwen schakeling zo compact mogelijk gehouden en gemonteerd op een stalen ‘montagehoek’. Het bevat de 2 relais, een dubbele zekeringhouder en alle onderlinge verbindingsdraden waarvan de stekkertjes zowel met de krimptang als gesoldeerd zijn.
De gehele module kon ik eenvoudig monteren aan de bout waarmee mijn veiligheidsgordel aan de accubak zit.
Nu nog mijn stoelverwarming op de stoel en ik ben net op tijd voor de eerste echte vorstperiode