Sinds dat ik de 508 heb, maakt de kachelventilator een enorme herrie.
Ik lees vaker dat dit euvel zich uit in ‘piepen en janken’ , wat dan te verhelpen is met het smeren van het motortje van de ventilator. Dit piepen had de ventilator in mijn Hanomag ook, maar verdween als de kachelunit warm werd.

Bij de huidige kachel is van piepen geen sprake, het is meer trillen / resoneren. Als de ventilator aan staat moet je echt naar elkaar schreeuwen, en nu was ik al wat gewend bij dit soort bussen vanwege het motorgeluid maar dit slaat alles.
Zo wil ik de winter niet in!

Ik heb de stappen van het uitbouwen beschreven in de teksten bij de foto’s.

Nadat de motor was uitgebouwd met de ‘hamsterrad’-ventilator er nog aan heb ik ‘m nog even op 12V aangesloten. Het rommelende en trillende geluid kwam echt uit het motortje, verder uit elkaar halen dus..
Uiteindelijk kwam ik  er achter dat een kant van het motor-asje wel erg veel speling had en het asje tijdens het draaien dus van de ene naar de andere kant klappert. Ik moest even denken hoe ik dit kon oplossen.

Een oplossing vond ik gelukkig. Van een dun plaatje messing (denk ik?) heb ik twee kleine reepjes geknipt en deze zo krom gerold, dat ik deze over het asje kon klemmen. Hierna schoof ik de gemaakte ‘busje’ in de ruimte waar het asje uit het motortje komt. Dit had wel een paar pogingen nodig hoor, voordat ik precies het juiste ‘busje’ gemaakt had. Maar, eenmaal zover, was de speling van het asje zo goed als weg terwijl het asje nog soepel ronddraaide. Asje uiteindelijk uiteraard goed ingevet, de boel weer ingebouwd en natuurlijk de koelvloeistofnivo weer aangevuld.

Een hele verademing nu! Wilde hiervan ook een filmpje maken maar accu van camera was ineens op.. Decibelmeter staat nu op 65 dB inplaats van 91 :-)
Met deze klus ben ik zo’n 3 uur bezig geweest.

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op zaterdag 22 oktober 2011 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG