De twee aanwezige dakluiken heb ik voor het spuiten van de bus verwijderd.
Deze moesten vervangen worden omdat ze beide kapot waren en lekten.
Nu dus twee nieuwe dakluiken erin. Een derde zit ook in de planning en is ook reeds  aangeschaft.

Het bleek na het verwijderen van de oude dakluiken dat de gaten net iets groter waren dan ik had gedacht.
De 3 reeds aangeschafte dakluiken (Fiamma Vent 40×40) zijn geschikt voor gaten van 39x39cm t/m 42x42cm, dat zou zeker goed zijn dacht ik. Nu bleken de gaten in het dak 43,5 cm te zijn!
De Fiamma dakluiken vallen hier wel net  overheen, maar dan is er geen rand meer voor kit en schroeven.
Ik heb uiteindelijk een extra lijst gemaakt van plaatstaal (0,8mm) met een gatmaat van 39x39cm en deze met Bison Polymax vastgelijmd. Zo kon ik de Fiamma dakluiken prima monteren met een toereikende kitrand en schroeven.

Aan de binnenzijde heb ik een houten frame bevestigd (schroeven van bevestiging dakluik gaan ook direct door dit houten frame) van 4cm dikte ten behoeve van de hemelbekleding later.

Een van beide dakluiken zit niet in het midden van het dak, maar een beetje op de zijkant waar het dak boller is. (dat iemand ooit hiervoor gekozen heeft is me een raadsel, er had veel beter een klein dakluikje geplaatst kunnen worden in de vroeger aanwezige toiletruimte)
Bij het plaatsen van  het dakluik was het dan ook nodig om het frame van het dakluik flink aan te schroeven tegen het houten frame aan de binnenzijde, zodat de bolling in het dak wat vlak getrokken werd.

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op zondag 18 september 2011 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG