De Düsseldorfer bussen zijn voorzien van een handgasknopje. Hiermee kun je het stationaire toerental afstellen. tevens zet je hiermee de motor uit.
Achter het draaiknopje zit simpelweg een massief stalen draad in een buitenmantel. De draad is verbonden met het gaspedaal.

Het wil wel eens voorkomen dat het laatste stukje kabel bij montage aan het gaspedaal, afbreekt door corrosie. Het gevolg is dat de motor continu af wil slaan. Rijden is nog wel mogelijk, zolang je maar vaart houdt. Moet je stoppen voor een stoplicht, rem dan af op de motor. Het laatste stukje tot stilstand hou je met het gaspedaal de motor op toeren terwijl je het laatste stukje afremt op de handrem.. Hmm, niet echt handig dus. Reparatie is gelukkig vaak eenvoudig.

Haal de handgasknop los en trek de binnenkabel een stuk terug, zover dat je met een kniptang aande andere zijde een stuk van de buitenkabel kan afknippen. Binnenkabel weer terugduwen en je hebt een nieuw uiteinde voor bevestiging aan het gashendeltje.
Het einde van de binnenkabel zet je vast met een klein ‘tonnetje’ met een gaatje voor de kabel en een schroefje om het vast te draaien. Bij mijn reparatie had ik dit echter niet en heb ik het binnenste van een grote kroonsteen gebruikt. Werkt prima, maar ik heb de reparatie al vaker opnieuw moeten doen omdat het kroonsteentje blijkbaar toch van zachter materiaal is. Het gezochte ‘tonnetje’ vond ik bij een fietsenmaker, waar ze ook wel voor rem- en versnellingskabels gebruikt worden.

Ik ontdekte dat ik mijn handgasknopje niet open kon maken, zonder een felsrand open te buigen. Gelukkig had ik op Willy’s Treffen in Duitsland een metalen handgasknopje van een Kurzhauber gekocht. Dit model bleek wel open en dicht te kunnen. Het plaatje aan de achterkant schuif je bij dit knopje er zo uit.

UPDATE:
Inmiddels heb ik de reparatie aan het handgasknopje driemaal gedaan :-)
De tweede maal  was de kabel weer gebroken en kon ik de buitenmantel niet meer inkorten. Ik heb toen een beugeltje gelast op de hefboom zodat het kabeltje wat ‘hoger’ aan de hefboom bevestigd kan worden. Dit heeft lang goed gefunctioneerd.
Helaas brak de kabel nog een keer waarna ik de binnenkabel vervangen heb door een remkabel van een fiets. Ik moest wel het vaste ‘tonnetje’ wat kleiner slijpen zodat het in het handgasknopje paste. Dit heeft prima gewerkt totdat de bus in april 2011 verkocht werd.
In tegenstelling tot wat mensen beweren dat je persee een massieve, stugge kabel moet gebruiken (omdat je de motor uitzet doordat de kabel ‘duwt’), klopt dus niet! De hefboom wil namelijk zelf al (met behoorlijke kracht) omlaag..

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op zaterdag 26 januari 2008 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG