De hanomag had ik geverfd met de roller, de 508 wilde ik spuiten.
Niet zozeer omdat ik er een showroomwaardige glans op wil hebben, maar meer omdat ik dat ook eens gedaan wil hebben.

Ik heb me laten voorlichten door het bedrijfje dat mijn  leverancier is voor epoxyplamuur, epoxyhars en glasweefsel; Polyester & Paint service Dit bedrijf heeft tevens eigen spuitcabines en levert proffesionele 2k lakken.

Ik heb gekozen voor een voordelige 2k lak, een zgn. industrielak die ook vaak gebruikt wordt voor vrachtwagens e.d.
Voordeel hiervan is de lage prijs (35 euro/liter) en dat je geen primer hoeft te gebruiken en tevens ook geen blanke laklagen.
Schuren van de gehele bus is wel een vereiste, en hiervoor volstaat korrel 400.

Ik heb nogal wat oneffenheden rondom de bus zoals de donkergroene rechthoeken, wat eerdere gespoten reparatieplekken zijn. Omdat deze een nogal harde rand hebben door het afplakken, heb ik ook deze randen weg moeten schuren. Nadat de gehele bus geschuurd was, een rondje met doeken en tenslotte met een tackie-cloth of kleefdoek.

Mijn lakleverancier zei dat zo’n grote bus niet in een keer te spuiten is. Je moet namelijk een tweede laklaag na 15 minuten aanbrengen. Je redt het nooit om in 15 minuten die hele bus gespoten te hebben en meteen klaar te zijn voor de tweede laag. Dus; 1 zijde spuiten, alle andere zijden afplakken, etc.. Ik zou zo dagen bezig zijn met spuiten en die tijd had ik helaas niet!

Mijn ouders waren met hun camper weer eens op vakantie en kon de ruimte van hun carport (camperport) gebruiken. Het leken tevens de laatste droge dagen van het zomerseizoen te worden, dus moest het nu gebeuren!
Ik had de hele carport afgeplakt met zeil, ik wist immers niet hoeveel rotzooi die spuitnevel zou geven.

Over het uiteindelijke resultaat ben ik wel tevreden, maar het had veel beter gekund. Het bleek dat ik vooral te bang was om dikkere laklagen te spuiten, ik spoot te schraal. het resultaat was een zijdeglans resultaat met een klein structuurtje, goed te voelen en te zien van dichtbij. Toen ik bijna de gehele bus al gespoten had merkte ik dat de lak helemaal niet ging lopen als ik wat dikker spoot, maar dat ie dan juist mooi glad vloeide.

Maar helaas:  tijd op, lakverharder op..  Als ik dit over wil doen zal ik de hele bus ook weer moeten schuren.. ik wacht er nog even mee ;-)

Er zijn een aantal dingen die ik heb geleerd en die ik zeker anders zou doen een volgende keer:

  • Spuit in delen, niet de hele bus tegelijk
  • Spuit niet te schraal, laat de lak (bij de tweede laag) goed vloeien
  • Zorg voor ruimte om je object heen. Ik had aan 1 kant maar 60 cm wat veel te weinig is
  • Zorg voor goed licht! Omdat ik alles met oranje zeil had afgeplakt en vaak tegenlicht had dat onder de carport scheen zag ik soms niet eens echt goed waar ik gebleven was :-(
  • Zorg voor een manometer aan je spuitpistool. Je schijnt 0,5 bar drukverlies per meter slang te hebben. Mijn compressor stond op 8 bar en leek nog erg krap te zijn. (slang 15 meter)
Een (vast onvolledig) lijstje van materialen en gereedschappen:
  • schuurpads korrel 400 voor op excentrische schuurmachine
  • een paar kleefdoeken
  • doos met nitriel handschoentjes (sterker dan latex en bestand tegen meer chemicalien) (hier)
  • spuitoverall met capuchon (hier)
  • dampgasmasker met verwisselbare filters (hier)
  • goed instelbaar spuitpistool met spuitmond-opening van 1,4 mm
  • vochtafscheider voor aan het spuitpistool
  • compressor met genoeg luchtopbrengst (hier)
  • lak (kocht 5 liter, ong 3,5 liter gebruikt), verharder en verdunner (Biccs , PDF van industrielak)
  • zeefjes
  • roerstaafjes of verfmenger voor op de boormachine
  • maskeerpapier (hier)
  • maskeerfolie met plakrand (hier)
  • afplaktape in diverse varianten (hier)
  • grote zeilen voor afschermen omgeving/vloer
  • Veel poetsdoeken of poetspapier (hier)

Een fotoserie van het uiteindelijke resultaat vindt je in mijn volgende bericht

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op zaterdag 17 september 2011 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG