Op het voorjaarsweekend van Dubbellucht had ik reeds een RVS ladder op de kop getikt. Het was een zwembadtrapje dat al eerder op een bus gemonteerd was, dit verklaard de lichte knik die in het trapje zit, zodat ie niet geheel kaarsrecht is.

Bij de montage van een trap op een achterdeur komt er heel wat kracht op de scharnieren ervan. Het beste is om de trap zo dicht mogelijk bij de scharnieren te plaatsen omdat de kracht op de scharnieren dan recht naar beneden gericht is. Dit zal niet geheel lukken, maar ik probeer het zoveel mogelijk te benaderen.

Ik heb als eerste twee dikke, stalen plaatjes aan de scharnieren op de deur gelast. In deze plaatjes heb ik gaten geboord waar de trap aan bevestigd wordt. In de trap heb ik in de linker staander ook twee gaten geboord en de trap met twee bouten aan de scharnieren bevestigd.
Dit alles ging vrij eenvoudig. De trap zat nu al muur en muur vast en ik kon zo al prima van de trap gebruik maken. Toch had de trap een beetje speling aan de rechter zijde omdat ie daar nergens vast zat. Ik wilde dit ook verhelpen en heb ook in de rechter staander twee gaten geboord en twee gaten in de achterdeur. Met een paar (dunne) slotbouten ging in door de trap, door een buisje die de afstand tussen trap en deur bewaard, door de deur en werd met een moer met revet eronder vastgedraaid. De trap kon nu geen kant meer op.
Ik heb het onderste gat in de deur uit laten komen achter het verwijderbare deurpaneel. De moer zit hier nu achter en je ziet niks vanaf de binnenkant. Het bovenste gat vlak boven het raam is wel te zien van binnenuit. Deze bout heb ik nog moeten verlengen door er een stuk aan te lassen. (of je neemt een vele dikkere bout, die zijn wel in grotere lengtes te krijgen, maar dan moet het gat in de trap ook weer groter, wat de sterkte aantast)

Uiteraard heb ik bij alle gaten in de achterdeur gebruik gemaakt van rubber ringen i.c.m. sikaflex om het geheel waterdicht te krijgen.

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op zaterdag 26 januari 2008 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG