Een van mijn eisen bij het zoeken naar een geschikte bus, was dat de achterdeuren open moesten kunnen. Niet alleen kun je dan lekker ontbijten met de achterdeuren open, het is ook een stuk flexibeler. Zo is het makkelijk voor ons om mountainbikes en surfplanken zo achter in de bus te kunnen schuiven. Helaas blijft er dan geen leefruimte meer over. Prima voor een dagje fietsen of surfen, maar als je op vakantie gaat is dat niet handig. Een fietsenrek heb ik reeds gemaakt, een dakrek staat ook al lang op mijn verlanglijstje.

Echter, een kant en klaar dakrek vinden voor een verhoogde Düsseldorfer bleek niet eenvoudig. Als je er al een vind die überhaupt past, is het toch net niet wat je zoekt.

Toen ik mijn lasapparaat kocht was dit ook zeker met de gedachte in het achterhoofd om zelf een dakrek te maken. Omdat ik zelf nog niet zoveel laservaring heb, leek het me het makkelijkst om een tweedehands dakrek op de kop te tikken en deze zo te verbouwen, dat ie op mijn bus past. Ook heb je dan meteen ook de klemmen voor op de dakgoten.
Ik heb uiteindelijk voor een nette 80 euro een Kingping dakrek voor een Mitsubishi L300 busje gekocht. Op een paar foto’s hieronder zie je hoe deze op een L300 gemonteerd is.

Het dakrek moest breder worden en de poten hoger. Ook had ik het idee om het dakrek langer te maken. Het orginele dakrek meet 140cm bij 320cm, daar kon vast nog wel een metertje bij :)
Het gewicht van het rek viel me echter vies tegen, ik geloof dat ik zo’n 55 kilo gewogen heb, en dat is dus in de orginele staat. Staal is zwaar, dat bleek nu wel. Ik heb om wat gewicht te besparen alle dunne dwarsliggers (8 stuks van 25x25mm) eruit geslepen. Ik besloot het dakrek enkel hoger en breder te maken. Met een lengte van 320cm moest ik het maar doen, mijn surfplanken komen niet boven de 3 meter uit en als het moet zouden ze nog wat uit kunnen steken.
Breder maken op de ‘eenvoudigste’ manier betekent de pootjes breder maken, het dakrek zelf blijft dan gewoon 140cm breed. Dit is een methode die ik al vaker heb gezien, echter, dit is echt zonde van de ruimte en bovendien staat het niet mooi op de bus. Dan maar de minder makkelijke manier, het rek moest breder worden.

Op zoek naar staal dan maar. Een staalleverancier in Eindhoven kon een U-profiel leveren dat perfect over het U-profiel van de aanwezige pootjes past. Helaas was de minimale afnamehoeveelheid 6 meter. Een andere manier zoeken dan maar. Verder puzzelend kwam ik tot de ontdekking dat ik met hetzelfde U-profiel ook prima de dwarsbalken kan verlengen, deze zijn net zo breed! Bestellen dus die 6 meter, dan kon ik aan de slag.

Op de fotootjes kun je zien hoe ik de pootjes verlengd heb. De dwarsliggers heb ik op dezelfde manier verlengd door het U-profiel er aan de bovenkant overheen te laten zakken. Tegen het doorbuigen van de verlengde dwarsliggers (die orginele waren heel wat hoger), heb ik een platte stalen staf aan de onderzijde vastgelast.
Omdat ik een hoop dwarsliggers verwijderd had, liggen de dikke, dragende dwarsliggers zo ver uit elkaar dat lopen op het rek moeilijk wordt. Op het rek heb ik een grote dakkoffer gepland die ik in de zomer om kan wisselen voor mijn surfplanken en enkele kleinere kisten en twee diesel jerrycans. Veel plek om te lopen is er dus niet meer, alleen in het midden van het rek. Hier heb ik een “vlonderplank” gemonteerd, te verkrijgen in de tuinafdeling van de bouwmarkt. Ik heb de lichtste pank genomen die reeds weersbestendig geimpregneerd was. De montage ervan heb ik net als alle andere kisten gedaan door metalen meubelhoekjes om te buigen en deze onder het rek te haken en vast te schroeven op de loopplank, hierdoor boor ik geen gaten in de dwarsliggers wat de sterkte van het rek aantast en kan ik alles op het rek nog in de breedte verschuiven als het moet.
Ik bedacht dat een werklamp aan de achterkant heel handig zou zijn, alleen al bij het achteruit rijden in het donker. Een beugel hiervoor heb ik ook maar direkt gemaakt van de eerder verwijderde dwarsliggers en heb geprobeerd om hiermee de kromming van de aflopende daklijn te volgen, wat goed gelukt is.

Het plaatsen van het dakrek. Dit heeft ook de nodig hoofdbrekens gekost. Uiteindelijk bedacht ik me dat het het eenvoudigst zou zijn om het dakrek omhoog te hijsen in de carport en em te laten zakken op het dak van de bus. Een handlier met hijsband heb ik (voor een euro of 10) gekocht bij Soer, hier komt ook de gemonteerde werklamp vandaan, wat eigenlijk een koplamp is.
Hiermee was het plaatsen van het rek een fluitje van een cent. Ik was bang dat ik het rek niet in een keer kon plaatsen omdat mijn metingen niet goed waren geweest zodat ik het rek weer moest aanpassen, maar alles viel de eerste maal op zijn plaats. Bij het plaatsen van het rek heb ik de dakgootklemmen verwijderd en de breedte-verstelling van de poten losgedraaid, zodat ik deze nog op zijn plek kon schuiven.

Uiteindelijk was het aansluiten van de werklamp het laatste klusje. Voor de kabel heb ik een gaatje in het dak geboord. Een speciaal waterdicht manchetje hiervoor kon zelfs de kampeerwinkel mijn niet leveren. Uiteindelijk heb ik een normale trekontlasting gebruikt en deze waterdicht gemaakt met Sikaflex kit, wat prima werkt.
Omdat de lamp vanuit de cabine te bedienen moet zijn (bij achteruit rijden in het donker), heb ik onder de bus door kabels getrokken voor de mistlamp (hiervoor moest ik tot nu toe een stekkertje bij het achterlicht inprikken) en de werklamp.

Afmetingen van dak:
Afstand dakgoten links / rechts: 187 cm
Hoogte verhoogd dak vanaf dakgoot: 35 cm

Gebruikte materialen:
Voor verlenging van de 5 dwarsliggers (35x35mm), de voorste en achterste dwarsbalk (24x33x24mm) en de u-profielen van de pootjes (20x36x20mm) heb ik gebruik gemaakt van u-profiel van 20x40x20mm met dikte van 2mm.
Om de enkelzijdig verlengde dwarsbalken wat meer stijfheid tegen doorbuigen te geven heb ik aan de onderzijde stukjes van een platte staf gelast van 25x3mm.

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op donderdag 24 januari 2008 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG