Ik had een storing in de werking van mijn knipperlichten. Een zelfde storing had ik opgelost bij de Hanomag door de contacten van de multiconnectoren rechts onder de motorkap schoon te maken.
Zo trok ik de connectoren uit elkaar en verbaasde me over het feit dat ik enkel een storing in mijn knipperlichten had.

De meeste lipjes en klemmetjes waren compleet vergaan en afgebroken, waarbij ik groen koperpoeder uit de connectoren kon schudden.. Snel vervangen dus!

Zo zit er ook een connector met een zwartgele en 5 rode draden. Deze 5 rode draden gaan direct naar de startmotor en verdelen zo de startstroom. Het bleek dat slechts 1 draad nog verbonden was, waardoor deze gevaarlijk overbelast werd.

Ik had geen idee of deze connectoren een standaard automaterialenonderdeel was, of een speciaal Mercedes onderdeel.
Ik vroeg ernaar bij een bekende automaterialenzaak in Eindhoven. “Nee, dit soort spul hebben we niet”, en stuurde me naar een electronicaspeciaalzaak :-? Ook daar helaas nul op het rekest.
Een zoektocht op internet dan maar.

Exact de juiste connectoren vond ik bij “Rick Donkers Auto Electrics“. Na een online bestelling had ik ze snel in huis. Handig adresje, zal het vast nog eens gebruiken als ik aan de inbouw van de bus toekom.
Een krimptang voor ongeisoleerde kabelschoentjes werd ook aangeschaft, echter niet deze, ik vond een goedkopere bij de Turck in Eindhoven.

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op zondag 26 juni 2011 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG