Mijn bus heeft geen stuurbekrachtiging. Dat is soms hard werken, zeker als het oliepeil in het stuurhuis te laag staat!

Ik merkte dat na het nemen van een bocht (vooral haakse bochten in de stad), het stuur zich niet meer vanzelf centreerde. Ik moest echt zelf het stuur weer rechttrekken om te voorkomen dat ik van de weg af reed. Een klusje diende zich aan.

stuurhuis_closeup.jpg

Een close-up van het stuurhuis. Deze foto is genomen toen de klus reeds geklaard was.
Het witte pijltje aan de bovenkant geeft aan waar de vulopening zit voor de olie. De juiste olie overigens is SAE 90 olie, dezelfde als in je differentieel. met een steeksleutel (nr 10) maak je de afsluitende bout los.
De grote bout aan de onderkant is de aftapplug om de oude olie eruit te laten lopen. Bij mij kwam er nog een koffiekopje uit. Ik had toevallig nog een rubber ring liggen die ik als nieuwe afdichting om de bout gebruikt heb met een beetje vloeibare pakking (dat blauwe).
De oude rubber ring was compleet vergaan, bedenk dus vooraf wat je gaat gebruiken als afdichting.

Voor het vullen heb ik een trechtertje gebruikt met een stuk tuinslang eraan dat precies in de vulopening past. Door de tuinslang zonder knikken en lussen van boven naar beneden in de vulopening te steken liep de olie zonder problemen het stuurhuis in.
Er ging bijna een liter olie in.

Op de zwart-wit foto wordt gesleuteld aan de stelmoer met borgmoer.
De vulopening bevindt zich recht onder de middelvinger van de rechter hand van de sleutelaar. Hoe je met de stelmoer speling uit het stuur kan halen lees je hier.
Tevens toegevoegd, twee fotootjes van een kleiner type stuurhuis. Dit type kan ongeveer een half liter olie bevatten, de grote uitvoering zoals ik die heb een hele liter.
(Fotootjes komen hier vandaan)

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op donderdag 24 januari 2008 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG