Na een hoop overweginging heb ik uiteindelijk besloten om en lasapparaat te kopen. Ik heb van veel mensen advies gehad en zei zeggen allemaal hetzelfde: “goedkoop is duurkoop, ga niet prutsen met een elektrodenlasapparaat maar geef wat meer uit voor een CO2-lasapparaat, daar kun je serieus mee lassen.” Zo’n apparaat is een hele uitgave inclusief automatische laskap en 10 liter menggas-cilinder. Ik heb er tot op heden geen spijt van gehad. Mijn lasapparaat is een Cebora Combi Revolution, ik heb het aangeschaft bij Rustbuster.

Mijn eerste lasklusje is een fietsenrek, dat ik achter op de bus wil monteren.
Een hoop ideeen heb ik uitgewerkt en bekeken. Mijn eisen:
- Vervoeren van minimaal 2 fietsen, zowel gewone fietsen, mountainbikes en cruisers.
- De achterdeuren moeten nog te gebruiken zijn zonder dat de fietsen van het rek af hoeven.
- Kentekenplaat en achterlichten moeten zichtbaar blijven, zodat er geen extra plaat en verlichting nodig is.

Op de eerste twee foto’s zie je mijn idee voor een scharnierend rek. Dit is het niet geworden. Omdat het mijn eerste lasklusje is dacht ik dat ik het maar beter eenvoudig kon houden en geen zwaar belast scharnierpunt zou moeten maken.
Ik heb uiteindelijk een fietsenrek gemaakt dat eenvoudig op de treeplank te plaatsen is (in mijn treeplank zitten twee vertikale buisjes ingelast). Ook kan het rek na verwijderen van 2 borgpennen
neergeklapt worden zodat de achterdeuren open kunnen, ideaal voor een picknick-stop bij mooi
weer ;)
In eerste instantie heb ik onderdelen van een twinny-load fietsenrek gebruikt zoals op een paar foto’s te zien is.

Na een test-weekendje vond ik dat de fieten toch te scheef/los op het rek stonden, wat te danken
was aan de schuinstaande u-profielen waar de banden in staan. De fiets heeft dan erg de neiging
om, of links, of rechts naar beneden te zakken.
Zodoende heb ik het rek inmiddels aangepast en dit deel vervangen door simpele hoekprofielen.
(Aluminium profielen waren me veel te duur!)
Door gebruik te maken van boutjes met vleugelmoeren kan ik deze profielen breder en smaller maken voor gebruik en opslag. Het rek waar de fietsen op staan is tevens omhoog te klappen als er geen fietsen op staan.

Gebruikte materialen:
- Buis, vierkant 20x20x2mm (€6,80 p/m)
- Buis, vierkant 25x25x2mm (€7,90 p/m)
- Staf, rond doorsnede 20mm (€7,60 p/m)
- Staf, plat 25x3mm (€1,90 p/m)
- Geperforeerd hoekprofiel
- Reststukjes en diverse moeren en bouten.

Voor mijn ideeen heb ik veel naar foto’s van andere fietsenrekken gekeken voor inspiratie. Een aantal zie je hieronder terug, want wellicht heeft een ander hier ook iets aan:

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op donderdag 24 januari 2008 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG