Het is belangrijk dat je accu’s in goede conditie blijven. Normaal zullen de accu’s door de dynamo worden bijgeladen, maar toch zijn er voor mij redenen om te kiezen voor een extra losse acculader:

- Het woondeel wordt gevoed door de huishoudaccu. Als je erg lang op 1 plek blijft staan kan de huishoudaccu leeg raken.
- De accu’s in de bus zijn calcium accu’s. Dit betekent dat ze alleen met een laadspanning van 14,8 volt tot een volle honderd procent geladen worden, en door ze eens in de zoveel tijd helemaal vol laden gaan accu’s langer mee.
- In de winterperiode hebben accu’s het zwaar, een lader is een mooie backup om leeggestarte accu’s weer te vullen en als voorzorg zodat startproblemen niet aan de accu’s hoeft te liggen.

Mijn calcium accu’s vereisen een laadspanning van 14,8 volt. Enkel op zeer dure laders vind je een instelbare laadspanning.. TOTDAT ik de acculader van proostenelectronics.nl tegen kwam. Deze in eigen beheer ontwikkelde lader is een volautomatische 3-traps lader (IUoUoe karakteristiek)met instelbare laadspanning en een laadstroom van 10A. Zijn de accu’s vol, dan schakelt deze lader automatisch over naar een onderhoudsprogramma.

De lader heb ik gemonteerd boven de omvormer in de toiletcabine. Met een handbeweging kan ik de lader loshalen en verplaatsen. Ik heb de lader nergens permanent op aangesloten. Zo is het ook makkelijk om de lader mee in huis te nemen om daar een accu op te laden.

Mijn lader heb ik gekocht bij de Wit in Schijndel voor zo’n 107 euro.

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op woensdag 23 januari 2008 , Diversen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG