Ik heb een fietscomputertje aangesloten op de cardan-as.
Nu heb ik ineens een nuttige dagteller en wat minder nuttige zaken zoals maximale snelheid :), trip-tijd, totale afstand en een klokje.

Installatie
- Het magneetje heb ik met tire wraps om de cardan-as gemaakt ten hoogte van de tussenlager. (omdat daar een beugeltje voor het reed-relais niet zo groot hoeft te worden). Ik heb het magneetje proberen te wegen maar het digitale weegschaaltje was denk ik niet nauwkeurig genoeg en gaf meestal 0 gram aan. Ik heb een klein moertje gezocht dat precies aan de andere kant van de cardan-as om diezelfde tire wrap zit om eventuele onbalans op te vangen. Ik merk echter geen enkele trilling oid.
Het beugeltje is een stukje aluminium, de foto spreekt voor zich.

- Het computertje heb ik op de klep van het dashboard gemaakt. Omdat het standaard kabeltje toch te kort was heb ik deze verlengd. Zowel bij de sensor als het computertje zit een stekkerverbinding (tulp) zodat ik bij eventuele storing de de kabel, sensor en computertje zo eruit kan halen.

IJken
Mijn theoretische benadering van wielomtrek en differentieelvertraging bleek al direkt erg onnauwkeurig.
Ik heb de wielomtrek gemeten op 223cm en een diff vertraging van 5,87 (dit getal uit mijn hoofd, omdat ik niet bij de computer was, en het was dus fout ;))
Hiermee kwam ik op een virtuele wielomtrek invoer van 380mm in het computertje.

Eerste testrun / vergelijken van snelheid
Op een klein stukje weg reed ik 35 op de teller, het computertje gaf 24 aan. Dit was dus 35/24=145%
De volgende invoer is dus 380mm * 1,45 = 551mm

Tweede testrun
Geweldig! Ik kon geen duidelijke afwijking vinden in snelheid, tijd voor een calibratie met de TomTom.

Derde testrun, GPS calibratie
Ik heb een route ingegeven van 4,60km. Uiteindelijk stond mijn trip-teller op 4,73 km.
De correctie is nu 460/473=97,25%. Volgende invoer is 536mm (0,9725 * 551)

Het computertje functioneert nu geweldig. Ik zal em nog eens calibreren als ik echt een lange rit gereden heb, dan is het allemaal nog net iets nauwkeuriger.

Belangrijke noot
Ben je van plan dit ook te proberen, dan is het van belang dat je een fietscomputertje neemt die hier geschikt voor is!
Op de meeste fietscomputers kun je een minimale wielomtrek invoeren van ong. 1 meter. Dit is dus al veel te groot. Ik heb in de winkel diverse computertjes van Cat-eye, Sigma en Halfords geprobeerd, deze voldeden allen NIET.
Uiteindelijk kwam ik bij de Hema terecht en heb het fietscomputertje (type 600) daar getest. Hierin kun je een wielomtrek ingeven vanaf 1mm in stappen van 1mm, perfect dus! Ik las in de gebruiksaanwijzing dat het computertje een vermomd Sigma computertje is dat snelheiden tot 300 km/h aankan. Ook belangrijk, niet omdat onze bussen zo snel gaan :) maar omdat de cardan-as vele malen sneller ronddraait en het reed-contactje moet dit wel bij kunnen houden.
Ook las ik ergens op internet dat het Hema computertje type 7000 ook schijnt te werken, maar deze hadden ze niet in mijn Hema. Type 600 heeft mij 15 euro gekost.

Draadloos fietscomputertje?
Een draadloze zou wel eens niet kunnen werken. Dit heb ik elders op internet ook gelezen. Dit heeft enerzijds te maken met het vele metaal dat ertussen zit (kooi van faraday) en anderzijds kunnen spanningpieken van de dynamo en zelfs van een verkeerd ontstekingstijdstip de communicatie verstoren.
Bedenk ook dat er in het zendertje ook een batterij moet zitten, en draadloze communicatie vreet batterijen. Ik denk niet dat je dan twee jaar met een knoopcelletje kunt doen.
Vergeet ook niet dat het bereik van een draadloos fietscomputertje voor een fiets gemaakt is. Veel verder dan 1 a 1,5 meter komt ie wellicht niet.
Een draadje doet het altijd en is goedkoper en het draadje trekken onder de bus is kinderspel..

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op woensdag 23 januari 2008 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG