Omdat onze bus als bedrijfsauto op kenteken staat met een bouwjaar van voor 1980, zijn gordels niet verplicht. Ik heb altijd de goede gewoonte gehad om een gordel te dragen, dus was het even wennen in het begin om zo ‘los’ in de bus te zitten. En natuurlijk is het ook veel veiliger met gordels, dus op het Willy’s treffen in Duitsland (zie vorig bericht) was ik blij dat ik voor een paar tientjes nieuwe gordels kon kopen, die eigenlijk bedoeld waren voor montage in een Mercedes Kurzhauber (4×4 vrachtwagen)
“Waarom niet gewoon wat gordels van de sloop halen”, denk je wellicht? Mercedes gebruikt bepaalde bevestigingspunten met speciale bouten voor de montage. Als je niet deze orginele bouten gebruikt kan dit zeker tot APK afkeur leiden. Wellicht zijn er andere merken met dezelfde bouten, maar dat heb ik niet echt onderzocht. Het is ook zo dat gordels uit een personenauto per definitie te kort zijn voor montage in een bus. Dit vergt dan vergaande aanpassingen om er voor te zorgen dat het geheel gaat werken.
De gordels uit de Kurzhauber zijn dus perfect. Ik ben op zoek gegaan naar de orginele montagepunten voor gordels in mijn bus, want die zitten er wel. Op de B-stijl zijn ze snel gevonden achter een reeds overschilderde plastic dop. Vervolgens zitten er op de vloer ook nog twee bij elke voorstoel. Onderaan de B-stijl op de vloer zit er een waar de ‘Rol’ doorgaans bevestigd wordt. Aan de Tussen de stoelen in vond ik onder het vloerzeil en de vroeger aangebrachte geluidsisolatieplaat de overige punten voor bevestiging van de ‘klikker’. Aan de vloer kon ik zelf niets zien. De isolatieplaat, waar lood in verwerkt zit, heb ik op paar plekken ingeprikt met een mes totdat ik het gat gevonden had. De andere kant is geheel symetrisch, dus met meten zat ik vrijwel direkt goed. Deze gaten waren sterk bevuild door een taaie ‘kit’ en roestvorming. Goed en geduldig schoonmaakwerk met een hoop kruipolie maakte hier de boel weer gangbaar.

Bij montage bleek dat ook het Kurzhauber-setje aanpassing vereiste. Bij de Kurzhauber wordt de rol gemonteerd op de B-stijl, bij een Düsseldorfer op de vloer. Hiervoor heb ik een platte stalen staf gebruikt en deze een kromming van 90 graden gegeven. Hoe de APK keurmeester hierover denkt weet ik nog niet, maar ik weet wel dat dit al levens kan redden.
Bij de montage van de klikker heb ik met een zelfde stalen staf de klikker op hoogte gebracht naast de stoel zodat je de gordel in een beweging vast kan klikken.

Omdat de passagiersstoel in onze bus verwijderd kan worden omdat dit tevens onze ‘woondeel-deur’ is, heb ik onderaan de verlenging van de klikker een scharnierpunt gemaakt. Zo kan de klikker naar achteren scharnieren zodat je er niet tegenaan loopt. Over de gehele verlenging en scharnierpunt heb ik een oude binnenband van een fiets getrokken wat het netjes afwerkt en wat tevens de ‘scherpe kantjes’ eraf haalt.

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op woensdag 23 januari 2008 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG