Bij het bekijken van de dieselleidingen zag ik ook het diesel ‘borrelglaasje’ voorfiltertje in het vooronder. Het is ontzettend lastig te bereiken en het kan dus een lastige klus zijn om het filtertje te verwisselen. Het zag er behoorlijk vervuild uit, echter heeft het nog niet gezorgd voor een onregelmatig lopende of inhoudende motor.
Omdat de bus in 2007 uit duitsland geimporteerd is vermoed ik ook dat de dieseltank erg vervuild is, zodat ik verwacht het voorfiltertje regelmatig te moeten wisselen.

Ik besloot dat het handig zou zijn een voorfiltertje op een makkelijk bereikbare plek te monteren. Ik kan dan deze filter eenvoudig vervangen of schoonmaken, het orginele filtertje zou dan, eens vervangen, niet snel meer vuil raken.
Voor dit extra filter heb ik een kastje te maken onder de accubak wat bereikbaar is bij de instap met een venstertje zodat ik makkelijk de staat van het filter in de gaten kan houden.

Spullen heb ik besteld bij Filterservice Twente. (ook een website van hen is PPO mobiel, toegespitst op het rijden op Plantaardige olie)

Gebruikte onderdelen:

Het filter is gemonteerd tussen twee kogelkranen. Deze zet ik dicht zodat er geen lucht in kan komen en diesel uit kan lopen als ik het filter open schroef. Zo hoef ik ook minder te ontluchten als ik het schone filter weer terugplaats.
Op de foto met onderdelen staat ook een rolletje teflon-tape die ik wilde gebruiken voor het afdichten van de schroefverbindingen van de koppelstukjes.
Ik las echter dat diesel op den duur de teflon-tape aantast!
Ik heb hiervoor uiteindelijk Loc-tite 577 gebruikt die speciaal voor het afdichten van schroefverbindingen is bedoeld en tevens bestand is tegen diesel. Het bleek erg duur spul (20 euro), maar dan heb je ook wat ;-)

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op vrijdag 6 mei 2011 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG