Een week geleden reed ik weg en na 5 meter trapte ik de koppeling ineens tot de bodem in en kwam het pedaal niet meer omhoog. Vreemd, want ik had dit nog nooit meegemaakt. Ik trok het pedaal met mijn hand weer omhoog en waarempel, het werkte weer zoals het hoorde.
Enkele dagen later gebeurde het weer, maar ditmaal haalde hetzelfde truukje niks uit.
Bij een snell inspectie van de koppelingscilinders en de leiding ertussen was de diagnose snel gesteld, door corrosie was een een klein gaatje in de stalen leiding gekomen die zich in de wielkast linksvoor bevindt.
Bij wat druk op het pedaal zie je de remvloeistof er bijna verneveld uitspuiten.

20150429_162220

Om het te repareren heb ik op internet een remleiding felssetje gekocht en een set open ringsleutels voor remleidingen, beide toevallig in de aanbieding. Voor 14,99 euro en 7,99 euro was ik het mannetje.
Vervolgens bij een speciaalzaakje in Eindhoven 1 meter cunifer remleiding gekocht (kopernikkel, diameter 6 mm) en twee bijbehorende wartels.
Bij even oefenen thuis met het felssetje blijkt dat het met een dergelijk goedkoop setje lastig is om een nette dubbele fels te maken. Met wat tips van internet lukte het uiteindelijk heel aardig.

Tijd voor de reparatie, bus op de krik, wiel eraf en assteun eronder.
De leiding in de cabine bij de koppelingsgever-cilinder was zo los, heel anders ging het aan de andere kant van de leiding waar de stalen leiding overgaat in een slang.
Een bonk roest en vuiligheid, zelf na grondig schoonmaken was nauwelijks te zien dat er ergens een steeksleutel op zou moeten passen. Uiteindelijjk paste de steeksleutel (nr 12 geloof ik) wel, maar schoot ie steeds door en was de moer beschadigd. Vervolgens geprobeerd met eeb griptang, gasbrander en uiteindelijk met een mobiele bankschroef, maar helaas niet los te krijgen.
Dan moet de slang er ook maar uit.
Met een steeksleutel probeerde ik de slang van de koppelingsnemer-cilinder los te maken. Helaas ook daar geen succes, door weinig ruimte kon ik niet genoeg kracht zetten.
Vooruit dan maar, ik haal de hele cilinder er maar uit dan!
Deze was er in een paar tellen al uit, de twee boutjes zaten zelfs een beetje los(!)

Met de aangeschafte leiding redde ik het nu niet, ik moest ook een slang hebben met de benodigde koppelingen.
De cilinder die ik onder de bus uithaalde, werkte nog prima, maar zag er toch een beetje erg nat uit. Ik besloot deze te bewaren als reserve en zowel een slang als een nieuwe cilinder te bestellen op internet.
Uiteindelijk heb ik daar ook maar een stalen leiding op lengte besteld incl de wartels er al aan :-)
Het felssetje en de losse leiding gaat zeker nog ooit van pas komen bij werkzaamheden aan de remmen.

Het monteren van de nieuwe leiding, slang en cilinder ging snel en zonder problemen.
Eerst de leiding door de vloer in de cabine geleidt en daar aangesloten, vervolgens de slang aan de nieuwe cilinder gezet en samen onder de bus gemonteerd.
Nu toch nog een beetje improviseren; Op punt waar de leiding in de slang overgaat zit een fixatie-beugel aan het chassis met een gat van 12mm. De koppeling die aan de slang zat was dikker dan de orginele, dus het metalen ‘veer’-plaatje zou niet gaan werken zoals in de oude situatie.
Dit plaatje veert door bij aandraaien van de koppeling en zorgt ervoor dat de koppeling zonder speling in de beugel zit.
Ik heb uiteindelijk het plaatje (nagemaakt van nieuw plaatstaal) plat gehouden en na aandraaien van de koppeling met een punttang het plaatje omgebogen zodat (min of meer) hetzelfde effect ontstaat.

Na montage dient de koppeling ontlucht te worden.
Ik heb diverse verhalen gelezen dat dit soms best lastig kan zijn. De beste oplossing die ik vond was om met een pompje remvloeistof door de ontluchtingsnippel van de cilinder naar binnen te pompen.
Bij Marskramer heb ik een mooi pompje met een perfect rond tuitje gevonden waar een 5mm (binnendiameter) slangetje prcies omheen past.
Dit slangetje pas ook strak om de ontluchtingsnippel van de cilinder.
Onder de motorkap het dopje van het remvloeistofrevervoir losdraaien (er moet lucht uit dus dacht dat dit wel nodig zou zijn), pompje met het slangetje op de ontluchtingsnippel van de cilinder aansluiten, nippel losdraaien en pompen maar..
Dit blijk echt een meevaller te zijn, na een minuutje pompen heb ik de nippel dichtgedraaid en de koppeling geprobeerd, en waarempel, hij werkt weer perfect!

Gebruikte materialen:
Koppelingsleiding (6mm) met wartels
Slang voor aan koppelingnemercilinder
koppelingnemercilinder

Links:
Leverancier remleiding (6mm Cunifer) en wartels: www.mascottezuid.nl
Remleidingfelssetje
Open ringsleutelset voor remleidingen (hiermee kan je kleinere slagen maken dan met een reguliere steeksleutel)

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op donderdag 7 mei 2015 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG