Helaas, het was weer eens zover!
Mijn vorige bus was reeds tweemaal opengebroken, nu was ook een poging gedaan om in te breken in de 508.
Mijn bus stond nu eens niet bij mij thuis in het centrum van de stad, maar in een relatief rustige wijk.

IMG_1935

Zo te zien heeft de inbreker geprobeerd het slot te breken door een schroevendraaier in het slot te hameren. Gelukkig was de bus niet open toen ik arriveerde. Mij vermoeden is dat de schoksensor van het alarm, het alarm heeft laten afgaan. Lang leve het alarm! Deze gebeurtenis heeft mij er toe doen besluiten een extra slot te plaatsen.

Nu had ik een centrale portiervergrendelingsset meebesteld bij het alarm wat ik destijds kocht. Ik heb lang nagedacht over hoe ik dat kan laten werken op het bestaande portierslot. Ik heb nu besloten een eenvoudig extra slot te plaatsen.
Mocht het normale portierslot geforceerd worden, dan gaat de deur nog niet open. :-)
Het extra slot wordt automatisch met het alarm in- en uitgeschakeld.

Omdat het kapotte slot nog gewoon werkt met de sleutel, heb ik dit slot van het linker portier eerst rechts geplaatst en vice versa, zo word ik niet constant herinnerd aan de inbraakpoging. Ik eb wat fotootjes gemaakt van de (de-)montage van de sloten, wellicht nog nuttig voor iemand. Het is een erg simpel klusje.

Voor het extra slot heb ik twee solide schuifgrendels gekocht. Ik heb erop gelet dat ze soepel open en dicht gaan, anders wordt het mogelijk te zwaar voor de actuator. Ik heb thuis wat testjes gedaan waarbij de actuator helaas niet in de uiterste in- en uitstand bleef staan, maar steed een beetje naat het midden sprong. Dit heb ik opgeslost door de schuif wat te dempen met een rubbertje, wat dit “stuitereffect” bijna geheel verhielp.
Achteraf blijkt dat gemonteerd in de auto, dit stuitereffect nauwelijks meer optreedt. Ik vermoed dat de voeding die ik bij testen gebruikte, te weinig stroom kon leveren (3A)

Ik heb het bedieningspookje van de grendels eruit getikt en daarvoor in de plaats een M5 moer geperst met behulp van de bankschroef. hier komt het schoefje met het rubbertje om de “demping” te kunnen instellen.
Op de kopse kant van de schuif heb ik een gat geboord en voorzien van M5 draad, zodat ik eenvoudig de bedien-stang eraan kan schroeven. In plaats van deze stang (strip aluminium) direct aan de actuator te schroeven heb ik gebruik gemaakt van een spanschroef, zodat ik de lengte van de stang traploos kan instellen voor een goede werking.

Uiteindelijk zat alles aangesloten en bleek alles net verkeerd om te werken. Alarm uit -> slot erop en vice versa. Ik heb toen de groene en blauwe draad omgewisseld, maar dat mocht niet baten. Ik bleek ook de witte en bruine draad te moeten verwisselen om het geheel goed te laten werken.
Noot; ik heb 4 actuators, 2 met slechts 2 draden en 2 met 5 draden welke nu op de voorportieen geplaatst zijn. Deze bevatten ook interne schakelaars. Normaal wordt en ook een puls gegeven als je met de sleutel het portier open maakt, de overige portieren volgen dan dus. Niet in mijn geval dus. (maar ik kan wel aan het stangetje trekken aan mijn kant, waardoor ook het slot aan de rechter portier open en dicht gaat)

Het blijkt nu allemaal perfect te werken!
Slordig ziet het er zo nog wel uit, ik zal t.z.t. een net koofje eromheen maken.

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op woensdag 26 maart 2014 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG