Ik vind enige afwerking van de binnenzijde van de achterdeuren wel wenselijk.
Aanvankelijk heb ik de orginele metalen paneeltjes bekleed met skai en wilde de deuren enkel verven.
De rest van de bus is nu echter zo goed geisoleerd dat ongeisoleerde achterdeuren zonde is, hoewel volledig isoleren van de deuren (zonder koudebruggen) mij een utopie lijkt.

Ik heb ervoor gekozen om de deuren te voorzien van 6mm populiermultiplex met daarachter 2 lagen laminaatondervloer van 3mm elk. Deze ondervloer is de bekende “lichtblauwe” versie die geen water opneemt wat natuurlijk belangrijk is.
De panelen zijn 77x155cm groot en daarvoor heb ik 5 platen multiplex van 61×122 gebruikt. ik heb met latjes de platen aan elkaar gelijmd waarbij ik de bovenste verbindingslat nog een decoratief randje heb gegeven.

De isolatie heb ik aangebacht met Bison lijmspray, wat erg fijn bleek te werken. De spuitbus was echter op bij het aanbrengen van de laatste laag isolatie en heb daarna nog een beetje bisontix gebruikt. Dat bleek niet helemaal goed te werken, de Bisontix vreet zich in het isolatiemateriaal. Voor een klein stukje geen probleem dus, maar niet aan te raden voor het verlijmen van deze isolatieplaten!

Ik heb van hout wat ophangbeugels gemaakt voor een pionierschopje en een uitschuifladder. Het schopje is gewoon leuk en past bij de bus vind ik, met de ladder kom ik op het dak. Ik heb nog een mooi RVS trapje liggen, maar weet niet of ik dit nog ga monteren aangezien iedereen dan op het dak kan klimmen. Het feit dat ik in het centrum van de stad woon tussen junks, daklozen en dronken stapvolk werkt ook niet in het voordeel. Natuurlijk had ik hele simpele beugeltje kunnen maken of voor een paar euro kunnen kopen, maar deze robuuste houten beugels zijn veel mooier. Ze zijn 3 maal gelakt met Rambo bootlak.

Noot: Bij het ontwerpen van de indelingen van de bus heb ik nog een laatste wijziging gemaakt. Het betrof het opschuiven van de bankjes met 10 cm naar de voorkant van de bus. Door deze 10 cm ruimte kan ik nu spullen aan de achterdeuren hangen wat erg handig is!

Ik ben blij met het resultaat. De metalen randen die nu nog zichtbaar zijn zal ik t.z.t. nog verven.

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op woensdag 29 januari 2014 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG