Ik heb ervoor gekozen 3 watertanks te installeren.
1 vuilwatertank van 112 liter en twee (gekoppelde) schoonwatertanks van 54 liter.
Uit ervaring weet ik dat de vuilwatertank het beste zo dicht mogelijk onder de afvoerpunten kan liggen, dus bij de keuken en de douche.
Als de afvoerslang eerst nog tussen chassisbalken door moet kronkelen loopt het water veel minder goed weg. (zie ook “watervoorziening” van de Hanomag) De vuilwatertank ligt nu dus direct onder het keukenblok.
Achter de achterwielen is links en rechts een prima ruimte om de schoonwatertanks te monteren. Als ik zou kiezen voor een enkele tank, dan zou deze erg hoog worden wat ik lelijk vind omdat de tank dan onder de rand van de bus uitsteekt. tevens is de kans dan ook groter om schade te rijden bij hoge stoepranden e.d.
Dit is de reden dat ik gekozen heb om twee kleinere watertanks te koppelen tot 1 tank van 108 liter.

De koppeling vergde wat creativiteit. de aanzuigopening naar de pomp moet natuurlijk op het laagste punt zitten. Omdat mijn bus altijd een beetje naar voren helt, moet dit dus aan de voorkant van de tanks zijn. Ik heb een 40mm buis gekoppeld middels twee stukjes flexibele pijp aan twee slangpilaren op de tanks. Deze buis ligt net iets lager dan beide tanks en raakt zo ook niet de bladveren van de bus. De buis heeft nog een montagebeugel in het midden zodat alles stevig vast zit.
Aan de bovenkant van de tanks is nog een slang gekoppeld tussen beide tanks. Dit om de lucht van de ene naar de andere tank te kunnen laten stromen bij het vullen / leegpompen van de tanks. Zo is ook slechts 1 beluchtingspilaartje nodig op een van beide tanks.

De afvaltank is ook een verhaal apart eigenlijk.
Hier komt de gootsteen in de keuken direct op uit. Het afvalwater van de douche zal opgevangen worden in een apart tankje van zo’n 10..20 liter, met een overloop naar de vuilwatertank. Uit dit tankje zal het toilet zijn spoelwater halen. Het douchewater wordt dus gerecycled. Om ook het toilet te kunnen spoelen als het douchetankje leeg is, wordt een tweewegkraan gemonteerd zodat naar keuze schoonwater gebruikt kan worden voor het spoelen van de wc.
Voor de loosopening heb ik gekozen voor een grote schuif van 7,5 cm doorsnede. Om ervoor te zorgen dat het lozen snel en zonder “klotsen” gaat, heb ik ook een 2 cm beluchtingskraan gemonteerd, die ik open zet als ik ga lozen zodat er voldoende lucht in de tank kan als ik de schuif open. Het lozen van een volle vuilwatertank heb ik inmiddels getest en het resultaat is 1 massieve waterkolom van 7,5 cm doorsnede. De gehele tank is zo in een seconde of 10 leeg(!)
Op het moment van schrijven is het toilet nog niet aafgesloten en ook het kleine tankje nog niet geinstalleerd.

De watertanks heb ik opgehangen aan staalband met behulp van M6 boutjes, moeren en spanners. Zo waren de 3 tanks muurvast bevestigd voor zo’n 35 euro. Er zijn ook speciale setjes in de handel voor het ophangen van watertanks voor zo’n 25 euro per tank. Ik was dan zo’n 75 euro kwijt geweest voor 3 tanks, wat dus helemaal niet nodig is.

Ik dacht dat ik altijd wel een geschikt plekje voor de pomp zou kunnen vinden in een of ander hoekje, dus heb ik met het ontwerp daar niet echt rekening mee gehouden. Dit blijk onderschat te zijn. De pomp liefst zo dicht mogelijk bij de watertank, bereikbaar en niet open en bloot onder de bus.. dat was nog een hersenbreker. De pomp heeft uiteindelijk zijn plekje gevonden onder het bankje. Enigzins jammer omdat dit ietwat ten koste gaat van bergruimte en tevens kwetsbaar is als ik de bankjes verwijderen om het achterste dee van de bus als laadvloer te gebruiken.

De waternivosensoren heb ik aangesloten op mijn controlepaneeltje. De sensorkabels heb ik bewust wat dikker gekozen dan in mijn vorige bus. Daar waren het telefoonsnoeren welke na enkele jaren vergaan waren. Nu heb ik 3 draads 220V snoeren gebruikt. Het verlengen van de kabel heb ik gedaan door netjes te solderen en krimpkous te gebruiken. Enkel kabelschoentjes onder de bus gaan ook mis na een paar jaar ivm vocht en opspattende vuiligheid (ook uit eigen ervaring :-) ) De kabel heb ik extra lang gelaten nabij de tanks en opgerold met tie wraps vastgezet. Zo kan ik de tanks ook demonteren zonder de kabels los te hoeven halen.

Omdat de pennen aan de vlottertjes in de tanks niet de volle 90 graden scharnieren moest ik de sensoren nog wel even ijken in de programmatuur van mijn control panel. Meer dan het instellen van de minimum- en maximumwaarde is het uiteindelijk niet. Zo geven de meters nu netjes van 0..100% aan.

Wordt vervolgt met installatie van douche, toilet en boiler..

Gerelateerde pagina’s:

Watervoorziening van de Hanomag
Waterpomp installatie in de Hanomag

 

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op zaterdag 17 augustus 2013 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG