Door het uitblijven van echt koud weer heb ik toch kan gezien om alle deurtjes te monteren in de bus.

Enkele dingen vroegen om wat extra aandacht waardoor het ‘even’ monteren een tijdrovende klus werd.
Zo heb ik al bouwende een kleine wijziging aangebracht in het interieur. De hoge kast heb ik 5 cm minder diep gemaakt om het gangpad iets breder te houden. Helaas blijkt dan later dat het dan onmogelijk is het kastdeurtje rechtsonder nog te monteren :-) Na wat beitelwerk kon het deurtje alsnog geplaatst worden. Ook door deze kleine interieurwijziging kunnen de rechter kastdeurtjes van de hoge kast ook niet meer verder open dan 90 graden. leek me aanvankelijk geen probleem, maar nu het erin zit blijkt het niet erg ergonomisch te zijn als je in de keuken aan het werk bent en iets uit de kast wilt pakken.

Paumelle-scharnieren blijken makkelijk te werken, ze zijn door verder in- en uitdraaien enigzins te stellen en deurtjes kan je eenvoudig uitnemen als je dat wilt. Belangrijk is wel dat de gaten voor deze scharnieren goed horizontaal boort. Als je een klein beetje scheef boort wringt het scharnier en kan zelfs afbreken. Dat gebeurde dus bij een scharnier, weer iets geleerd. Gat vullen met houtvuller en de volgende dag het gat opnieuw boren.

De deurtjes van de bovenkastjes bleken niet zo makkelijk te monteren. Ik heb extra blokjes gelijmd in de kastjes om de scharniertjes wat meer houvast te geven. De scharnieren zitten niet geheel horizontaal bevestigd omdat de daklijn af wat afloopt naar de zijkant. Omdat de scharnieren ingeklapt zon 85 graden zijn dacht ik dat het wel zou lukken, maar helaas. De deurtjes willen zo niet helemaal dicht.
Uiteindelijk 16 wigjes gemaakt van zo’n 10 graden en deze tussen de deurtjes en de scharnieren geplaatst (niet tussen kastje en scharnier, want dan komen de deutjes te laag te hangen). Dit werkte, maar had ook als gevolg dat het deurtje zo’n 7 mm hoger wordt opgetild als je het deutje open doet. En ja hoor, dan schaafd het deurtje net tegen het plafond.. Weer iets om op te lossen.
Na een hoop gepruts en geprobeer bleek het te werken om de scharnieren om te draaien. Omdat ze niet geheel symetrisch zijn, bleek dit (toevallig) het gewenste effect te hebben :-)

De gekleurde deurknopjes zijn handwerk door ondergetekende, gemaakt van klei en gebakken en vervolgens geverfd. Ook de handvaten van de twee laden heb ik uit blokken hout gezaagd, gebeiteld en geschuurd, waarna ze van meerdere lagen blanke lak zijn voorzien. Ze ogen wat lomp naast de kleine deurknopjes, maar ze functioneren prima en ik vind ze wel mooi.

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op zaterdag 29 december 2012 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG