De kachel in het dashboard van een 508 houdt niet over qua capaciteit, in de winter wordt het zeker kou lijden. (ondanks mijn stoelverwarming ;-) )
Al langer had ik het idee een extra ‘warmtewisselaar’ kacheltje bij te plaatsen in de cabine en heb deze een tijdje terug via marktplaats aangeschaft. Het kacheltje is een “Kalori” welke geinstalleerd was in een nieuwe moderne camper maar nooit gebruikt werd. Er zit een warmtewisselaar/radiator in en een ventilator. Om de boel te regelen zit er een warmteregelaar op en een meerstandenschakelaar voor de ventilator.

Ik besloot vandaag het ding maar eens in te bouwen, op de dag dat eerste natte sneeuw viel(!) nog net op tijd voor de echte winterperiode dus.

Het kacheltje wordt aangesloten op het koelwatercircuit van de aanwezige dashboardkachel. Ik besloot deze in serie te zetten met de reeds aanwezige, zodat ik met de standaard kachelschuif op het dashboard beide kachels tegelijk kan regelen. Tevens hoef ik maar een van de orginele kachelslangen te onderbreken om de nieuwe ertussen te plaatsen.

De Mercedes koelwaterslangen naar de kachel hebben een binnendiameter van 20mm, de Kalori gebruikt een binnen diameter van 16mm. Ik moest dus voor een verloopje zorgen.
Even rondneuzen bij Egas gaf uitkomst in de vorm van twee haakse gaspijp verloopjes met knelkoppelingen van 15 naar 12mm. Dure dingen dat wel, ik kocht er twee van bijna 10 euro per stuk(!)
De knelkoppelingen heb ik niet nodig, de buitendiameter van de schroefdraad blijkt exact de juiste maat te zijn voor mijn waterslangen. De schroefdraad heb ik voor de zekerheid dichtgesmeerd met Locktite 577.

De kachel is geplaatst onder het dashboardkastje aan de bijrijderszijde. Het orginele ventilatieluikje daar had ik al eens dichtgemaakt en daardoor moeten nu de twee slangen binnen komen. Vanuit de motorruimte gaan de slangen door een bestaand gat aan de rechter zijde, vervolgend door twee door mij geboorde gaten aan de onderzijde van de ‘ventilatietunnel’ om vervolgens door de dekplaat te gaan waar vroeger het ventilatieluikje zat.

Noot: Een van de vorige eigenaars had de ventilatietunnel helemaal dichtgestopt met een soort glaswolisolatie, wat een zeiknatte prop was geworden, de tunnel is daardoor behoorlijk gaan roesten(!) (deze isolatie zat ook overal in het dashboard, achter de klokken, achter het dashboardkastje en rondom de kachel.. ik heb alles verwijderd.

Ik ben een paar uur bezig geweest met het aansluiten van de Kalori, hij hangt nu aan een paar elastieken totdat ik toekom aan het opknappen van het schutbord zodat ik ‘m netjes kan inbouwen. Ook is de ventilator niet aangesloten, dit ga ik spoedig doen. Tevens zal deze winter uitwijzen of het geheel naar tevredenheid werkt, de verloopjes zorgen voor een vernauwing van de binnendiameter van het circuit en de kachel staat nu in serie. Wellicht besluit ik later om ‘m parallel aan te sluiten als de warmteopbrengst niet voldoende is.

Download specs sheet van Kalori hier

UPDATE 11-2-2013
Ik heb de kachel permanenter aangesloten dmv een nette schakelaar in het dashboard i.p.v. een losse 12V stekker. Het witte symbool op de schakelaar heb ik verwijderd met een fijn schuurpapiertje (korrel 800), waarna ik een doorzichtig label heb geprint met mijn label writer. Ik heb een afbeelding toegevoegd van het schemaatje van deze schakelaars.

Post to Twitter Post to Facebook Send Gmail

Geplaatst op zaterdag 27 oktober 2012 , Klussen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG