De Düsseldorfer bussen zijn voorzien van een handgasknopje. Hiermee kun je het stationaire toerental afstellen. tevens zet je hiermee de motor uit.
Achter het draaiknopje zit simpelweg een massief stalen draad in een buitenmantel. De draad is verbonden met het gaspedaal. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op zaterdag 26 januari 2008 , Klussen

Omdat we een half jaar naar Oostenrijk gingen, zouden we veel in de kou komen te zitten. We hebben een gaskachel in de bus die prima werkt, maar veel warmte gaat snel verloren als er geen afscheiding naar de cabine is. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op zaterdag 26 januari 2008 , Klussen

De standaard koplampen van de Hanomag F40 komen vaak tekort. Groot licht verblindt tegenliggers en heb je weinig keus als je over onverlichte wegen rijdt.
Een paar extra lampen bieden een oplossing. Breedstralers verlichten niet zozeer de weg ver voor je zodat ze geen tegenliggers verblinden, maar stralen vooral in de breedte zodat je je beter kunt orienteren op de berm en ook in bochtjes biedt het uitkomst. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op zaterdag 26 januari 2008 , Klussen

Op het voorjaarsweekend van Dubbellucht had ik reeds een RVS ladder op de kop getikt. Het was een zwembadtrapje dat al eerder op een bus gemonteerd was, dit verklaard de lichte knik die in het trapje zit, zodat ie niet geheel kaarsrecht is. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op zaterdag 26 januari 2008 , Klussen

Een van mijn eisen bij het zoeken naar een geschikte bus, was dat de achterdeuren open moesten kunnen. Niet alleen kun je dan lekker ontbijten met de achterdeuren open, het is ook een stuk flexibeler. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op donderdag 24 januari 2008 , Klussen

In het winter-seizoen 2007-2008 gaan we in Oostenrijk een chalet runnen voor een nederlandse organisatie. De bus gaat natuurlijk mee, maar niet zonder sneeuwkettingen! … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op donderdag 24 januari 2008 , Diversen

Mijn bus heeft geen stuurbekrachtiging. Dat is soms hard werken, zeker als het oliepeil in het stuurhuis te laag staat!

Ik merkte dat na het nemen van een bocht (vooral haakse bochten in de stad), het stuur zich niet meer vanzelf centreerde. Ik moest echt zelf het stuur weer rechttrekken om te voorkomen dat ik van de weg af reed. Een klusje diende zich aan. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op donderdag 24 januari 2008 , Klussen

Na een hoop overweginging heb ik uiteindelijk besloten om en lasapparaat te kopen. Ik heb van veel mensen advies gehad en zei zeggen allemaal hetzelfde: “goedkoop is duurkoop, ga niet prutsen met een elektrodenlasapparaat maar geef wat meer uit voor een CO2-lasapparaat, daar kun je serieus mee lassen.” … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op donderdag 24 januari 2008 , Klussen

Vlak na aankoop was de koppeling van de bus afgesteld door een handige kennis, zodat de koppeling weer ontkoppelde zoals het hoort. In de loop van tijd is dit echter weer stukje bij beetje verslechterd. Terugschakelen naar zijn 3e of 2e versnelling is dan bijna onmogelijk. Ook vanuit stilstand de bak in zijn achteruit zetten lukt niet meer zonder luid gerasp van tandwielen. Er moest iets gebeuren. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op woensdag 23 januari 2008 , Klussen

Het is belangrijk dat je accu’s in goede conditie blijven. Normaal zullen de accu’s door de dynamo worden bijgeladen, maar toch zijn er voor mij redenen om te kiezen voor een extra losse acculader: … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op woensdag 23 januari 2008 , Diversen

Ik heb lang gedacht dat ik zo’n ding nooit zou aanschaffen. Ik wilde alles op 12 Volt laten draaien in mijn bus. Toch ben ik daar wel op terug gekomen. Voor veel dingen zijn wel 12 volt oplossingen te vinden, maar die kosten weer veel geld. Ook kun je af en toe ineens een 220 volt apparaat bij je hebben die je toch heel even graag zou willen aansluiten.
Neem nu bijvoorbeeld het accu-ladertje voor een digitale fotocamera. Een 12 volt variant heb ik nog niet gezien. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op woensdag 23 januari 2008 , Diversen

Ik heb een fietscomputertje aangesloten op de cardan-as.
Nu heb ik ineens een nuttige dagteller en wat minder nuttige zaken zoals maximale snelheid :), trip-tijd, totale afstand en een klokje. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op woensdag 23 januari 2008 , Klussen

Olie peilen hoort nu eenmaal frequent te gebeuren bij zo’n bus als de onze. Een olieverbruik van een paar liter per duizend kilometer is eerder regel dan uitzondering. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op woensdag 23 januari 2008 , Klussen

Omdat onze bus als bedrijfsauto op kenteken staat met een bouwjaar van voor 1980, zijn gordels niet verplicht. Ik heb altijd de goede gewoonte gehad om een gordel te dragen, dus was het even wennen in het begin om zo ‘los’ in de bus te zitten. En natuurlijk is het ook veel veiliger met gordels, dus op het Willy’s treffen in Duitsland (zie vorig bericht) was ik blij dat ik voor een paar tientjes nieuwe gordels kon kopen, die eigenlijk bedoeld waren voor montage in een Mercedes Kurzhauber (4×4 vrachtwagen) … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op woensdag 23 januari 2008 , Klussen

De bergruimtes onder de banken van de grote dinette zijn te bereiken door een klep aan de bovenkant, onder het kussen. Deze klep is echter niet over de gehele diepte van de bank, omdat men aan de achterkant “2 x kussendikte” vast heeft laten zitten voor het omhoog klappen van de kussens. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op woensdag 23 januari 2008 , Klussen

7 t/m 9 september 2007 zijn we naar Willy’s Globetrotter Treffen geweest.
Het was een zeer geslaagd weekend daar in Wetzlar, vlakbij Frankfurt. :D … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op woensdag 23 januari 2008 , Reizen

Helaas helaas, onze bus is reeds drie maal het slachtoffer geweest van een onverlaat die het niet kon laten om een kinderkrabbel te zetten op onze bus. De eerste maal was onze bus nog wit en de krabbel klein. Ik had vanalles geprobeerd, maar kreeg de tekening niet weg. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op woensdag 23 januari 2008 , Diversen

Toen we de bus kochten was hij uitgerust met een porta-potti toilet. Dit betekend zeulen met volle tanks, vieze schoonmaak karweitjes en bovendien knoeien met chemische middelen. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op woensdag 23 januari 2008 , Klussen

De raampjes van onze bus waren voorzien van luxaflex, en gordijntjes in een roze-tint. Sowieso is het niet echt onze smaak, maar normale gordijntjes kunnen zo irritant heen en weer zwaaien tijdens het rijden. Ik bedacht dat we beter rolgordijntjes konden hebben. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op woensdag 23 januari 2008 , Klussen

Zoals je eerder hebt kunnen lezen, heb ik laatst het dak opnieuw geschilderd. Nu was de rest van de bus aan de beurt.
De reden was puur om een stoerder uiterlijk te krijgen en de reparatieplekken niet zo in het oog te laten springen. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op woensdag 23 januari 2008 , Klussen

Nu was het dak gerepareerd en in een nieuwe verflaag gestoken. De rest an de bus is nu ook aan de beurt. Ik vind dat de bus met de blauw/wit combinatie iets te veel ‘tupperware camper’-uitstraling heeft. Ik wil een stoerdere kleur voor mijn bus, maar welke? … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op woensdag 23 januari 2008 , Diversen

Veel luxe zoals in de moderne ‘tupperware’ campers heb ik niet nodig, maar als het even makkelijker kan, dan zal ik het niet laten om dit te evenaren op mijn eigen low-budget manier. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op donderdag 17 januari 2008 , Klussen

Juli 2007, In de culturele vrijhaven Ruijgoord wordt het jaarlijkse festival Landjuweel georganiseerd.
“Een volledig door artiesten en bezoekers gecreëerd en gesponsord festival, een experiment in het bouwen van een eigen tijdelijke festivalstad, met experimentele kunst en aanmoedigend tot omgevingsbewustzijn.” … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op donderdag 17 januari 2008 , Reizen

Het voorjaar, Dubbellucht organiseert een van haar twee weekenden in het jaar. Veel leden hebben net hun kostbare bus uit de winterstalling gehaald. Ik rijd het hele jaar in mijn bus, dus enkel een litertje olie erbij en op naar Otterlo. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op donderdag 17 januari 2008 , Reizen

Een klein klusje tussendoor. Ons oude koelkastje is wel voorzien van het bekende ‘haakje’ om het deurtje te kunnen vergrendelen tijdens het rijden, maar een ventilatiestand ontbreekt voor wanneer de koelkast leeg is en niet in gebruik. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op donderdag 17 januari 2008 , Klussen

Bij de klus met de watertanks (zie vorig bericht) heb ik ook de waterpomp vervangen. Dit was eerst een simpel dompelpompje, wat op zich best goed kan werken, maar die van ons ws niet meer opperbest. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op donderdag 17 januari 2008 , Klussen

Toen we de bus kochten, zaten er twee schoonwatertanks van elk 75 liter onder de bus die aan elkaar gekoppeld waren. Een vuilwatertank ontbrak zodat je altijd een emmertje onder de bus moet zetten wat zeker op camperplaatsen en met wildkamperen niet gewenst is. (situatie 1 op tekening) Ik besloot om de watertanks los van elkaar te koppelen en zo een schoonwatertank van 75 liter, en een vuilwatertank van 75 liter te maken. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op donderdag 17 januari 2008 , Klussen

Om flexibeler te zijn met licht in de bus, heb ik in de bus een viertal leeslampjes gemonteerd. Twee bij de vier-persoons dinette, twee bij de twee-persoons dinette. De gebruikte lampjes heb ik gekozen vanwege: … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op vrijdag 11 januari 2008 , Klussen

De orginele kussens hadden blauw-grijze hoezen, niet helemaal onze smaak. Daarbij komt nog dat ik bij het ombouwen van het stapelbed naar de 2 persoons dinette een matras in stukken heb moeten snijden zodat het 2 zitkussens en 2 rugleuningen werden. We gingen op zoek naar een fris stofje om alle kussens opnieuw mee te bekleden. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op donderdag 10 januari 2008 , Klussen

Nu dat de huishoudaccu uit de accubak onder de bestuurderstoel verdwenen is, is er wat meer ruimte vrijgekomen. Tijd om even te kijken hoe alles er daar bij ligt. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op donderdag 10 januari 2008 , Klussen

Voor het woongedeelte is een aparte accu aanwezig die o.a. de waterpomp en diverse lampjes van stroom voorziet. Zo kan het nooit voorkomen dat je ‘s ochtends niet meer kan starten omdat je de hele nacht wat lampen hebt laten branden. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op donderdag 10 januari 2008 , Diversen

In de bus zat reeds een kacheltje. Ik on het echter niet aan de praat krijgen en bovendien was het een kacheltje zonder separate luchtaanvoer en -afvoer. Niet echt een veilig dingetje lijkt me. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op donderdag 10 januari 2008 , Klussen

De oude vloerbedekking had zichtbaar zijn beste tijd gehad, en omdat we een hond hebben is vloerbedekking in de bus niet het meest praktische. Eruit dus! … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op donderdag 10 januari 2008 , Klussen

Toen ik besloot een bus te gaan aanschaffen, heb ik de volgende tekeningen gebruikt om te bepalen welke lengte het beste bij mijn wensen zou passen. Omdat ik hier waarschijnlijk een hoop mensen een plezier mee doe, kun je ze hieronder downloaden. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op donderdag 10 januari 2008 , Diversen

Omdat ik reeds lampjes gemaakt heb die aan gaan bij een geopende portier of achterdeur, is het meeste werk voor het inbouwen van mijn alarm al achter de rug! :) … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op woensdag 9 januari 2008 , Klussen

Misschien is verbouwen hier een groot woord, de meeste dingen moeten toch op hun plaats blijven zitten ;-) Het belangrijkste wat ik in de cabine wilde hebben was een kastje om diverse zaken te kunnen onderbrengen: … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op woensdag 9 januari 2008 , Klussen

Al direkt was duidelijk dat het interieur van de bus ons erg beviel. Hoewel ik een ingrijpende renovatie niet uit de weg zou gaan als dit het enige minpunt aan de bus geweest zou zijn. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op woensdag 9 januari 2008 , Klussen

Direkt na de aankoop werd de hulp ingeroepen van een kennisje die veel van deze bussen weet. Omdat ik zelf (nog) nauwelijks sleutelervaring heb, heb ik hem gevraagd om de bus een beurt te geven en te kijken naar de algehele staat. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op dinsdag 8 januari 2008 , Klussen

Inmiddels hebben we onze bus al anderhalf jaar. Tijd om eens wat over onze bus te delen met andere busrijders, -klussers en -sleutelaars. Tijd dus voor een website. … Lees het gehele bericht »

Geplaatst op maandag 7 januari 2008 , Diversen

508 website
RSS.

508

Mercedes L508DG